• جستجو
  • 1403/02/06
لباس نوزادان

ویژگی های مهم لباس نوزادان

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • دانستنی های نوزادان
  • 3
  • ‫۵ سال و ۳ ماه قبل، شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷، ساعت ۱۴:۰۰
به اشتراک بگذارید

همه ی مادران ، تا مدتی که انتظار تولد نوزادشان را می کشند شادی و نشاط فراوان برای تهیه ی لباس نوزاد از خود نشان می دهند . 

برای مادرانی که برای نخستین بار بچه دار می شوند و تجربه ی زیادی ندارند دانستن این که قبلا چه نوع و چه مقدار لباس برای نوزاد آینده ی خود تهیه کنند بسیار مهم است . لباس های کودک آینده را می توانید در طول دوران حاملگی کم کم تا ماه هفتم و هشتم فراهم کنید تا اگر احیانا نوزاد قبل از موقع طبیعی به دنیا بیاید اشکالی از لحاظ پوشاک در پیش نباشد . برای تهیه ی لباس نوزاد چند نکته ی مهم را باید مد نظر قرار دهید :

1)    نوع پارچه را بیشتر متناسب با فصلی که نوزاد به دنیا می آید انتخاب کنید ولی نبایستی تنها به یک نوع اکتفا کنید زیرا درجه ی حرارت هوا متغیر است و سرد و گرم می شود ، بنابراین بهتر است لباس ای زمستانی و تابستانی را با هم فراهم نمایید . در تابستان پارچه های پنبه ای و نخی و در زمستان پارچه های پشمی و یا پشمی و نخی مناسب می باشند . پارچه های کتانی و یا کتانی نخی چون پوست را تحریک نمی کنند و در ضمن بدن را گرم نگاه می دارند بسیار مناسب هستند .

2)    پارچه هایی را انتخاب کنید که لطیف و نرم و به رنگ روشن باشند و از طرف دیگر زیاد کلفت نباشند تا خشک کردن آنها آسان باشد . برای نوزادان دختر رنگ صورتی روشن و برای نوزادان پسر رنگ آبی آسمانی از جمله رنگ های دلپذیر به نظر می رسند .

3)    لباس ها را طوری تهیه کنید که گشاد و راحت باشند و به آسانی عوض شوند . به خصوص در مورد لباس خواب بچه باید دقت کنید که از پشت و بالا باز شود و در موقع خواب قابل تعویض باشد .

 

در این جا به لباس های مورد نیاز بچه تا یک سالگی اشاره شده است :

1)    پیراهن زیر چهار عدد (از جنس نخی لطیف ، کتانی و یا کتانی پنبه ای)

2)    لباس خواب چهار عدد (از جنس فلانل و نخ . این لباس ها بهتر است بلند باشند و پایین پا و آستین شان در پایین جمع شوند تا به صورت کیسه ای در بیایند.)

3)    زیرپوش (پتی کوت) چهار عدد (از جنس نخ ابریشم ، فلانل و یا چیت)

4)    جلیقه ی بی آستین چهار عدد ابریشمی و چهار عدد پشمی برای زیر لباس

5)    شکم بند چهار عدد (بیشتر به صورت باند بنددار دور شکم نوزاد می پیچد و فقط تا موقعی که بند ناف هنوز نیفتاده است قابل استفاده است.)

6)    پیش سینه سه عدد (مخصوصا نوع پلاستیک که رطوبت از ان نفوذ نمی کند.)

7)    شال بزرگ دو عدد که از ان برای قنداق استفاده می کنید و شال کوچک نرم دو عدد

8)    کهنه 35 تا 45 تکه (از نوع پارچه ی نخی نرم ، کتان ململ)

9)    دستمال کوچک نرم 10 تا 15 عدد

10)     پوتین بلند چهار عدد (که به جای جوراب ساق بلند و کفش کوتاه استفاده می شود.)

11)     کلاه بافتنی دو عدد

12)    بلوز بافتنی و یا پشمی دو عدد

13)    مشمع چهار عدد

 

احتیاجات اتاق نوزاد

آن چه در اتاق نوزاد باید قبلا آماده باشد عبارتند از یک تخت ، یک صندلی کوچک بچه و یک کمد کوچک و یک وان پلاستیکی برای استحمام ، تشک یک یا دو عدد , لاستیک که مابین تشک و ملافه قرار می دهید ، چندین تشکچه ، چهار تا شش ملافه پنبه ای و نخی ، پتوی پشمی دو عدد ، پتوی پنبه ای دو عدد ، لحاف کوچک دو عدد ، بالش دو عدد ، یک حوله ی بزرگ و یک حوله ی کوچک ، چند دیوار کوب رنگارنگ برای سرگرم شدن کودک هنگام تعویض کهنه .

 

سایر وسایل بهداشتی و تغذیه ای

شامل سه عدد شیشه برای شیر مصنوعی ، چهار عدد پستانک سر شیشه ، دستمال کاغذی ، حوله ، پنبه هیدروفیل ، پودر تالک مخصوص بچه ، کرم و مخصوص بعد از استحمام ، صابون و شامپوی مخصوص بچه ، آبدزدک کوچک برای پاک کردن بینی و سنجاق قفلی و گوش پاک کن .

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.