• جستجو
  • 1403/01/31
تغذیه مناسب در دوران بارداری

تغذیه مناسب در دوران بارداری

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • قبل از زایمان
  • 6
  • ‫۵ سال و ۳ ماه قبل، جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷، ساعت ۱۱:۰۰
به اشتراک بگذارید

یکی از عوامل مهمی که در دوران بارداری باید به آن توجه کرد، تغذیه در دوران بارداری می باشد. به همین دلیل ما این مقاله را برای شما آماده کرده ایم با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد تغذیه در دوران بارداری

بهترین زمان برای شروع یک رژیم سالم و صحیح قبل از بارداری می باشد. هر چیزی که می خورید باید قبلا درباره مواد مغذی آن اطلاع داشته باشید. هر دستور غذایی باید شامل پروتئین ،کربوهیدرات،ویتامین،املاح ،و چربی باشد.  یکی از این مواد که بسیار مهم است اسید فولیک می باشد. زنان باردار به آهن و اسید فولیک اضافی نیاز دارند که باید به صورت مکمل مصرف شود.

مکمل ها شامل ویتامین و املاح مورد نیاز طی بارداری است مانند ویتامین A – C – و D – اسید فولیک – و املاح مثل روی – و مس .

گنجاندن این گروه از مواد غذایی که در ذیل به آن اشاره شده است بسیار اساسی و مهم می باشد.
سبزیجات – میوه جات – شیر و لبنیات – غلات – گوشت و لوبیا و تخم مرغ – چربی و روغن
میزان غذایی که شما روزانه نیاز دارید بر اساس قد – وزن قبل از بارداری – دوره بارداری – و میزان ورزش طی هفته برنامه ریزی می شود.

میزان مصرف مواد غذایی:

اگر وزن شما پیش از بارداری مناسب باشد، برای این که فرزندتان رشد کند و سلامتی خودتان هم تامین شود، فقط به 300 کالری اضافی نیاز دارید. البته این مقدار کمی متغیر است مثلا در سه ماهه ی اولتان مقدار اندکی کم تر از 300 کالری اضافی و در سه ماهه ی دومتان مقداری بیشتر از 300 کالری نیاز دارید. لازم به ذکر است که 300 کالری برابر با یک لیوان شیر و یا نصف یک ساندویچ می باشد.

 

توجه به مصرف مواد داری آهن:

برای این که رشد فرزندتان حفظ شود، شما به تولید خون بیشتری نیاز دارید. میزانی که برای مصرف روزانه مناسب است، 27 گرم است که معمولا در اغلب مکمل های بارداری وجود دارد. اگر شما پیش از بارداری ذخایر کافی نداشته باشید، این میزان از آهن برای شما کافی نیست و باعث می شود که شما دچار کم خونی شوید. در این صورت شما به مصرف آهن بیشتری نیاز دارید که باید به صورت مکمل های جداگانه با معده ی خالی و یا به همراه ویتامین c که در میوه های ترش وجود دارد، مصرف کنید.

 

اسید فولیک اصلا فراموش نشود.

مصرف کردن نوعی از ویتامین گروه B باعث می شود که از خطر نقص در لوله ی عصبی جنین جلوگیری شود. این ویتامین در سبزیجات با برگ تیره – میوه ترش – و غلات وجود دارد اما کسب میزان لازم آن فقط از از منابع غذایی طبیعی مشکل است. بنا بر این همه ی خانم ها باید در سنسن باروری شان مکمل ها را مصرف کنند.

 

مصرف کافئین محدود شود.

شما باید سعی کنید که در دوران بارداری مصرف کافئین تان را محدود کنید چرا که مصرف زیاد آن موجب می شود که در خواب شما تداخل ایجاد شده و منجر به حالت تهوع می شود. علاوه بر این ها، افزایش ادرار و کم آبی هم از دیگر عوارض آن می باشد. مصرف کردن کافئین به صورت متوسط و مناسب باعث سقط جنین و یا زایمان زود رس نمی شود. لازم به ذکر است که مصرف مناسب یعنی در حد 200 میلی گرم در روز.

 

توصیه ای برای گیاهخواران:

اگر شما گیاه خوار هستید، اشکالی ندارد که رژیم غذایی خود را ادامه دهید در صورتی که وعده های غذایی تان کنترل شده باشد و شما بتوانید مواد مغذی کافی برای خودتان و فرزندتان را تامین کنید. شما باید اطمینان پیدا کنید که پروتئین کافی دریافت می کنید. همچنین امکان دارد که شما نیاز داشته باشید از مکمل های شامل آهن، ویتامین B12 و ویتامین D استفاده کنید.

 

جیوه:

همه ی مواد غذایی علاوه بر فواید و خوبی هایی که دارند، دارای ضرراتی هم هستند که شما نباید از آن ها غافل باشید. یکی از این مواد ماهی و میگو هستند. ماهی و میگو منابع غذایی سرشار از پروتئین، امگا 3 و ... هستند که بسیار مفید و برای بدن ضروری اند اما خانم های باردار نباید از آن استفاده کنند و دلیل آن هم وجود مقادیر زیادی از جیوه در آن می باشد. شما می توانید هفته ای 100 گرم از آن استفاده کنید.

 

نتیجه گیری:

یکی از بخش های بسیار مهم و جدا نشدنی در داشتن یک فرآیند سالم بارداری و داشتن فرزندی سالم، داشتن یک تغذیه و رژیم سالم و صحیح می باشد، به همین دلیل است که شما باید در دوران بارداری، قبل بارداری و بعد از آن هم به تغذیه تان توجه زیادی داشته باشید. حتی توصیه می شود با یک پزشک متخصص تغذیه از قبل از بارداری تا پایان بارداری در ارتباط باشید و نظرات متخصص را مو به مو انجام دهید تا آینده فرزند خود را با رفتار تغذیه ای سالم خود به بهترین شکل ممکن رقم بزنید.

 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.