• جستجو
  • 1403/02/07
موفقیت در امتحانات

توصیه های کلیدی جهت موفقیت در امتحانات

  • نویسنده سایت
  • روانشناسی
  • پیشرفت و موفقیت
  • 4
  • ‫۴ سال و ۱۰ ماه قبل، سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، ساعت ۰۹:۴۱
به اشتراک بگذارید

همه ی ما دوست داریم که در امتحانات بهترین نتایج را داشته باشیم اما گاها نمی دانیم چطور؟ در این مقاله ما نکات و موارد طلایی را به شما معرفی می کنیم که دانستن و انجام دادن آن ها باعث می شود در امتحانات موفق تر باشید. با ما همراه باشید.

شما هر چقدر هم که عالی و برای امتحان آماده باشید، اما باز هم احتمال اشتباه و خطاهایی وجود دارد که دلیل آن هم مشخص است: تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط روحی و فیزیکی شما به خاطر استرس و اضطراب.
اما دیگر نگران نباشید چرا که با راهکار های گفته شده در ادامه، شما می توانید امتحانات خود را به خوبی بگذرانید و نتایج آن را ببینید.


نکاتی برای موفقیت هر چه بیشتر در امتحانات:

1.    برای بهتر اجرا کردن برنامه ی امتحانات، یک برنامه ی شخصی برای خودتان بچینید. اگر حس می کنید که بر روی بعضی درس ها تسلط بیشتری دارید و وقت کمتری برای خواندن آن نیاز دارید، تمرکز خود را روی دروس بگذارید که در آن ها تسلط کمتری دارید و ضعیف تر هستید. با این روش می توانید از وقت خود استفاده ی هر چه بهتر را داشته باشید.
2.    بعد از تمام کردن و خواندن کتاب به طور کامل، اگر تواناییش را دارید از کتب کمک درسی و امتحانات نهایی سال های قبل برای بالا بردن تسلط خود و تمرین کردن استفاده کنید چون تقریبا مدل سوالات به یک صورت است و کار کردن روی آن ها آمادگی شما را بالاتر می برد.
3.    هنگام مطالعه کردن و خواندن دروس حتما یک کاغذ را دفترچه را برای نوشتن نکات مهم و فرمول های مهم داشته باشید تا بتوانید آن ها را در وقت های دیگر هم بخوانید.
4.    سوالات و مسئله هایی را که اشتباه نوشته اید را به دقت مطالعه کنید و عیب خودتان را برطرف کنید.
5.    یادداشت هایی که هنگام درس خواندن و حل سوالات نوشته اید را روز قبل از امتحان برای مرور کردن نکات مهم دوباره مطالعه کنید.
6.    در هنگام امتحان اگر احساس کردید که بعضی از سوالات وقت گیر هستند و پاسخگویی به آن ها زمان زیادی مصرف می کند، ابتدا به سراغ سوال های آسان تر بروید و کنار سوالات دشوار و زمان گیر ضربدر بزنید تا بعد از پاسخ دادن به سوالات آسان به سراغ آن ها بروید.
7.    در سوالات محاسباتی و مسئلات، دور جواب آخری که به دست می آورید کادر بکشید.
8.    قبل از شروع امتحان دقایقی را به خواندن دعا و آیاتی از قران اختصاص دهید تا بتوانید آرامش خود را باز یابید.
9.    در هنگام امتحان دادن، هر سوال و یا مشئله ای که باعث می شود انرژی مفید شما کاهش داده شود و ذهنتان را بی دلیل درگیر می کند، حذف کنید.
10.    حتما حواستان به زمان باشد تا در اخر آزمون وقت کم نیاورید.
11.      برای پاسخگویی به سوالات دقت کنید و برای پاسخگویی هر چه بهتر، خود را جای مصحح امتحان بگذارید.
12.     10 درصد از زمان آزمون خود را به مرور کردن امتحان اختصاص دهید.
13.     در پایان امتحان حتما یکبار امتحان را مرور کنید تا از نوشتن تمامی سوالات اطمینان پیدا کنید.
14.     اگر در آخر وقت باز هم جواب برخی سوالات یادتان نیامد، سعی کنید هر چه که در مورد آن به ذهنتان می رسد را بنویسید. توجه داشته باشید که یک جواب ناقص و نصفه و نیمه، بهتر از خالی بودن برگه ی سوال است.
15.     در هنگام آشفتگی و اضطراب در زمان امتحان شما می توانید از تکنیک های وقفه ی آزمون استفاده کنید که به این ترتیب می باشد:


a.    ابتدا آزمون را رها کنید و کف پاهایتان را روی زمین قرار دهید و ستون فقراتتان را کاملا صاف و عمودی نگه دارید.
b.    یک ماده ی قند دار مانند شکلات یا خرما را بخورید.
c.    نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید و بعد به طور کامل بیرون دهید و تا سه بار این کار را انجام دهید تا آرامش خود را باز یابید.
16.     مطمئن باشید  که تمیز و مرتب بودن برگه ی امتحانی، حتما در تصحیح آن اثر خواهد داشت پس خیلی خوب و خوانا و با یک خودکار آبی تمامی سوالات را با دقت جواب بدهید و شکل های آن را تمیز و مرتب بکشید.
این نکات از مهم ترین نکاتی بود که هر دانش آموز و دانشجویی باید بداند و به آن ها عمل کند اما مطمئناً همه ی آن ها نیست. توجه داشته باشید که با این که امتحانات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، اما بازهم تنها عامل موفقیت نیستند و به همین خاطر سعی کنید طوری به خودتان فشار وارد نکنید که مریض شوید چرا که سلامتی شما از هر چیز دیگری مهم تر است.

 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.