• جستجو
  • 1403/01/09
اندازه گیری شیرخواران و کودکان

اندازه گیری قد ، وزن و دور سر شیرخواران و کودکان

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • دانستنی های نوزادان
  • 3
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۱۸:۴۷
به اشتراک بگذارید

در این بخش از سایت یاربانو می‌خواهیم با روش های اندازه گیری سه مقیاس مهم قد ، وزن و دور سر شیرخواران و کودکان آشنا شویم .

اندازه گیری قد
 

قد

قد ، اندازه ای است که کل افزایش در جثه کودک را نشان می دهد . بنابراین کل تاریخچه بهداشتی او را منعکس می کند .

روش اندازه گیری قد در شیرخواران و کودکان

با قرار دادن شیرخوار در وضعیت خوابیده به پشت ، بر روی یک تخته اندازه گیری ، طول بدن او را اندازه بگیرید . اگر تخته اندازه گیری ندارید ، از یک میز معمولی می‌توانید استفاده کنید . شیرخوار را به پشت ، روی آن خوابانیده و دو علامت روی میز بزنید . یک علامت در ناحیه فرق سر و علامت دیگر در ناحیه پاشنه پا . دقت کنید که پاهای شیرخوار ، هنگام اندازه گیری کاملاً صاف باشد در غیر این صورت قد شیرخوار کمتر اندازه گیری می‌شود . اندازه گیری مستقیم نوزاد با متر نواری خیلی دقیق نمی باشد . طول قد را در کودکان بزرگتر ، از طریق ایستادن کودک در مقابل یک دیوار ، در حالی که پاشنه ها ، پشت و سر او با دیوار تماس دارد ، می‌توان اندازه گیری کرد . در این حالت تخته صاف و کوچک بر روی سر کودک قرار دهید ، طوری که با دیوار زاویه قائمه ایجاد نماید . در این حالت ، فاصله تخته تا زمین  را به طور دقیق اندازه گیری نمایید . طول متوسط قد نوزاد هنگام تولد ،۵۰ سانتی متر ، در یک سالگی ۷۵ سانتی متر ، در سه سالگی  90 سانتیمتر و در چهار سالگی ۱۰۰ سانتی متر می باشد (دو برابر قد هنگام تولد) . متوسط افزایش سالیانه قد ، بعد از چهار سالگی و قبل از بلوغ 7.5-4 سانتی متر می باشد .


برای محاسبه ی قد متوسط شیرخوار ، از جدول زیر نیز می توان استفاده کرد :

اندازه گیری شیرخواران و کودکان

 

اندازه گیری وزن
 

روش اندازه گیری وزن در شیرخواران و کودکان

وزن شیرخوار را ، به طور مستقیم با یک ترازوی مخصوص شیرخواران و یا ترازوهای شاهین دار می‌توان اندازه گرفت . تا حد امکان از اندازه گیری غیرمستقیم ، با نگه داشتن شیرخوار و سپس تخفیف وزن خودتان از کل وزن پرهیز نمایید ، زیرا روش دقیقی نمی باشد . در هنگام وزن کردن ، لباس کودک را از تن وی خارج کنید . فقط در کودکان بعد از شیرخوارگی ، لباس زیر و جهت دختران در سنین اواخر کودکی ، روپوش استفاده کنید . دقت کنید در امتحان وزن همیشه از یک اندازه گیری استفاده شود . 

تغییرات وزن به نسبت سن

تغییرات نسبی وزن به سن کودک ، بسیار سریع تر از تغییرات قد نسبت به سن ، می باشد و در مقابل هرگونه اختلال یا بهبود در سلامت کودک ، حساس تر می باشد . تغییرات قابل ملاحظه در وزن کودک در فاصله چند روز نیز ، می توان مشاهده نمود . به همین دلیل ، اندازه گیری وزن در سنین مختلف معیار مناسبی برای تشخیص میزان رشد می باشد .

وزن های متوسط

وزن متوسط نوزاد در زمان تولد 3.5 کیلوگرم ، در یک سالگی ۱۰ کیلوگرم ، در پنج سالگی ۲۰ کیلو گرم و در ده سالگی ۳۰ کیلوگرم می باشد . نوزاد در چند روز نخست تولد ، ۵ تا ۱۰ درصد از وزن هنگام تولد خود را از دست می دهد . در 10-7 روزگی ، دوباره به وزن هنگام تولد بر می گردد . در چهار الی پنج ماهگی ، وزن نوزاد دو برابر ، در یک‌سالگی سه برابر ، و در دو سالگی چهار برابر می‌شود . متوسط افزایش وزن ، در سه تا چهار ماه اول ، روزی ۲۰ تا ۳۰ گرم و در باقیمانده سال اول ، روزی ۱۵ تا ۲۰ گرم می باشد .


 برای محاسبه وزن متوسط شیرخوار ، از جدول و فرمول های زیر می توان استفاده کرد :

اندازه گیری شیرخواران و نوزادان

 

دورسر

در هر بار معاینه که در خلال دو سال اول زندگی به طور مرتب و پس از آن هر دو سال صورت می گیرد ، باید دور سر را اندازه گرفت تا بدین ترتیب ، سرعت رشد و رشد مطلق سر تعیین گردد . یک متر نواری پلاستیکی یا پارچه ای ، برای این روش اندازه گیری مناسب تر می باشد اما از نوارهای کاغذی یکبار مصرف نیز می توان استفاده کرد .

 

اندازه گیری دور سر
 

روش اندازه گیری دور سر

نواری را بر روی برآمدگی پشت ، جلو و کناره های سر قرار دهید تا بدین وسیله بزرگترین محیط دور سر به دست آید . این کار در زمان شیرخوارگی اوایل کودکی ، هنگامی که کودک در حالت خوابیده به پشت قرار گرفته ، به بهترین نحو انجام می شود . اندازه گیری دور سر نشانگر سرعت رشد جمجمه و محتویات آن می‌باشد . اندازه متوسط دور سر ، هنگام تولد 3.5 سانتی متر که در سال اول زندگی به طور متوسطه در یک ماه یک سانتی متر افزایش می یابد . این اندازه در اول سال بیشتر از یک سانتی متر و در ماه های آخر سال کمتر از یک سانتی متر می باشد . پس تا آخر عمر ، به طور کلی ۱۰ سانتی متر دیگر به دور سر اضافه می شود . 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.