• جستجو
  • 1403/02/12
اختلالات بینایی کودکان

روش های تشخیص زودرس اختلالات بینایی کودکان

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • دانستنی های نوزادان
  • 2
  • ‫۵ سال و ۷ ماه قبل، شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۲۲:۱۰
به اشتراک بگذارید

به منظور تشخیص زودرس اختلالات بینایی ، در سه مقطع سنی ؛ شیر خوارگی (تا یک سالگی) ، اوایل کودکی (4-1سالگی) و کودکی (12-5 سالگی) ، بحث خواهیم کرد .

شیر خوارگی
معاینه چشم نوزاد ، به دلیل آن که پلک های نوزاد معمولا محکم روی هم قرار گرفته اند ، نسبتا مشکل است . نه باید سعی کرد به زور پلک ها را از هم جدا کرد ، زیرا این کار باعث می شود پلک ها محکم تر از قبل به هم فشرده شوند . از طرفی نور شدید موجب بسته شدن و یا چشمک زدن چشم در نوزادان می شود ، بنابراین چشم های نوزاد باید در نوری ملایم معاینه شوند .


معاینه عکس العمل‌های بینایی
روش معاینه
الف) نوزاد را در وضعیت قائم در دست های کشیده خود ، نگاه داشته و سر او را با انگشتان شست نگه دارید . سپس سر بچه را آهسته در یک جهت بچرخانید . این کار معمولاًباعث باز شدن چشم ها شده و نمای واضحی از صلبیه ، مردمک ها و حرکات چشم به دست می دهد . در نوزاد سالم  ، چشم ها در جهتی نگاه می کنند که شما در حال چرخاندن هستید و هنگامی که چرخش متوقف شود ، چشم ها بعد از چند حرکت رفت و برگشتی ، در جهت مخالف نگاه می کنند .
ب) از یک چراغ قوه استفاده کرده ، نور آن را روی چشم نوزاد متمرکز می کنیم . مردمک ها باید تنگ شوند . با انجام این آزمایش عکس العمل مردمک امتحان می شود .
ج) از فلاش یک دوربین استفاده کنید . نوزاد در برابر نور فلاش باید چشمک بزند .
د) دستتان را به سرعت به چشم نوزاد نزدیک کنید ، نوزاد باید چشمک بزند . 


معاینه تیز بینی نوزاد
الف) یک جسم نورانی یا با رنگ قرمز تند را روبه روی نوزاد بگیرید . در هفته‌ دوم تا چهارم زندگی ، نوزاد باید بتوانند چشمانش را روی جسم مورد نظر ثابت نگه دارد .
ب) جسم مذکور را به آهستگی به سمت چپ و راست ، حرکت دهید . در هفته پنجم تا ششم ، نوزاد باید قادر به تعقیب کردن آن باشد . البته باید توجه کرد که این عمل توسط نوزاد به یکنواختی بزرگسالان انجام نمی شود ، بلکه این حرکت حالت تعقیبی منقطع دارد .
ج) جسم مذکور را به سمت نوزاد نزدیک کنید .  در ماه سوم ، نوزاد باید قادر باشد آن را تعقیب کرده ، چشم ها متقارب شوند.
معاینه جهت تشخیص انحراف چشم در نوزاد
از این تست ، در نوزادان بعد از سه ماهگی می توان استفاده کرد .


روش معاینه
البته توجه نوزاد را به نور چراغ قوه ای که از رو به روی نوزاد ، به چشمانش تابیده می شود ، جلب کنید . وقتی چشم نوزاد روی نور متمرکز شد ؛ به انعکاس نور روی حرکت چشم ها توجه کنید . این انعکاس ها باید قرینه باشند .حالت های غیر قرینه ، هر کدام نوعی انحراف چشم می باشند .


اوایل کودکی (4-1 سالگی) تست های تیز بینی 
1- تست اسباب بازی
الف) در این تست ، از دو سری اسباب بازی کوچک استفاده می شود . یک سری را به کودک بدهید و یکسری را نزد خودتان نگه دارید . از کودک بخواهید اسباب بازی را نشان دهد که از فاصله سه متری به وی نشان داده می شود .
ب) از پنج توپ به قطر های 1 ، 1.5 ، 2  ، 2.5 ، 3 ، 3.5 سانتی متر استفاده کنید . از بزرگترین توپ شروع کرده ، هر یک از آن ها را روی زمین رها کرده ، از کودک بخواهید تا آنها را بگیرد .
2- تست تصاویر
دو سری تصاویر از حیوانات تهیه کنید . یک سری از آنها را روی دیوار به فاصله ۶ متر نصب کنید و تصاویر دیگر را در اختیار کودک بگذارید . سپس یکی از تصاویر روی دیوار را نشان دهید و از کودک بخواهید معادل آن را از میان تصاویری که در اختیار دارد ، به شما نشان دهد .
تست های انحراف چشم و مشکلات بینایی در اواخر کودکی را می توانید در پست های بعدی مطالعه کنید .
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 2

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.