• جستجو
  • 1403/02/01
فواید آشپزی کردن برای کودکان

فواید آشپزی کردن برای کودکان

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • تربیت کودک
  • 4
  • ‫۴ سال و ۹ ماه قبل، دو شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ساعت ۱۹:۰۶
به اشتراک بگذارید

آشپزی کردن با کودکان علاوه بر مزایای شگفت انگیزی که دارد، فواید بسیار زیادی هم برای کودکان دارد. در این مقاله از وبسایت یاربانو ما به طور کامل به آشپزی کردن به همراه کودکان، فواید آن و راه های علاقمند کردن کودک به آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

از آن ها بخواهید تا در تمیز کردن آشپزخانه به شما کمک کنند

بسیاری از مادر ها زمانی که حرف از آشپزی کردن با بچه ها می آید، از این کار پرهیز می کنند چرا که از کثیف کاری ها و عواقب آن می ترسند و از آن دوری می کنند. اما توجه داشته باشید که برای رشد بهتر فرزندانتان باید اجازه ی این کار را به او بدهید چرا که آشپزی کردن می تواند به کودک در رشد ذهنی، مهارتی و حرکتی او کمک کرده و باعث پیشرفت خلاقیت او شود.

 

آشپزی کردن با کودکان چه اهمیتی دارد؟

کودکانی که در بازه ی سنی 5 تا 10 سال هستند، به آشپزی کردن اشتیاق و علاقه ی زیادی دارند و به همین خاطر است که شما به عنوان مادر آن ها باید آن ها را راهنمایی کنید و جلوی آشپزی کردن آن ها را نگیرید چرا که به گفته ی روانشناسان آشپزی کردن  تمام استعدادها و توانایی های کودکان را تقویت و مهارت آنان را در برخورد با مسائل مختلف زندگی افزایش می دهد.
همچنین آشپزی کردن می تواند به کودک برای رفع عادت های بد غذایی او کمک کند و علاوه بر آن این مهارت یک مهارت ضروری برای زمانی که آن ها بزرگ تر می شوند هم می باشد.

 

آشپزی کردن برای کودکان چه مزایایی دارد؟

- اگر کودک خودش در آشپزی کردن نقشی داشته باشد، میل او به غذا خوردن افزایش پیدا می کند.
- کودکان با مخلوط کردن مواد مورد نیاز برای تهیه ی غذا و دیدن تغییرات به وجود آمده در آن ها، با علم شیمی و تغییر مواد آشنا می شوند.
- کودک در هنگام آشپزی از اهمیت تغذیه ی مناسب آگاه شده و تلاش می کند غذاهایی که ارزش غذایی مناسبی دارند را انتخاب کند.
-در هنگام آشپزی کردن، کودک با نسبت ها آشنا می شود، مثلا متوجه می شود مه اگر تمامی مواد کیک را دو برابر کنیم، حجم کیک تهیه شده هم دو برابر خواهد شد.
- مهارت های اجتماعی کودک مانند کار گروهی، مسئولیت پذیری، حل مسئله و ... تقویت می شود.

 

 مهارت های اجتماعی کودک مانند کار گروهی، مسئولیت پذیری، حل مسئله و ... تقویت می شود.


چه نکاتی در مورد آشپزی کردن را باید به کودک آموزش داد؟

- کودک باید یاد بگیرد که هر آشپزی با هر سنی، قبل از غذا پختن باید ابتدا دست هایش را بشوید.
- کودکان را در هنگام تهیه ی غذا سریع، ساده و کوتاه راهنمایی کنید، چرا که آن ها به بعضی از مسائل کم توجه هستند.
- معمولا کودکان در زمانی که هیجان زده هستند، فراموش کار می شوند. به همین دلیل شما باید هر چند بار که نیاز باشد، دستورات تهیه ی غذا را برای آن ها تکرار کنید.
- نظرات دائم بر کودکانتان را فراموش نکنید تا مشکلی ایجاد نشود.
- پس از تهیه غذا، از آن ها بخواهید در تمیز کردن آشپزخانه به شما کمک کنند و کارهای کوچک و ساده ی نظافت را به آن ها واگذار کنید.

 چگونه کودکان را به آشپزی کردن ترغیب کنیم؟

- برای درست کردن غذا و کودک سعی کنید غذاهایی را تهیه کنید که آسان باشند و دستور تهیه ی خیلی طولانی و یا پیچیده نداشته باشند. بهتر است غذاهایی را درست کنید که نیازی به گاز یا سرخ شدن ندارند.
- سن کودکتان را در نظر بگیرید و وظایفی را به او واگذار کنید که مناسب سن آن ها باشد. از واگذاری کار های سخت و مشکل به کودکانتان جدا خودداری کنید.
- در هر مرحله از تهیه ی غذا و آشپزی، کودکتان را مشارکت بدهید. حتی در خرید و تهیه ی لیست خرید برای تهیه ی غذا.
- برای کودکتان تجهیزات آشپزی مناسب و مخصوص تهیه کنید. پیش بند های رنگی و کودکانه، فنجان و قاشق مخصوص و ... از جمله وسایلی هستند که باعث می شوند آشپزی کردن برای کودکان جنبه ی فان و تفریحی داشته باشد و از حالت خشک خارج شود.
- به کودک اجازه دهید تا با استفاده از خلاقیت خودش مواد را با هم ترکیب کند، از مواد جدید استفاده کرده و حتی بعضی از مواد را حذف کند.
- آشپزی کردن به کودکان کمک می کند تا حواس پنج گانه شان را تقویت کنند، پس از لمس و استفاده کردن کودک از فضای آشپزخانه خودداری نکنید و بگذارید با حس کنجکاوی که دارند، به کشف چیز های جدید بپردازند.
- کودکتان را بخاطر کثیف کاری و اشتباهاتش سرزنش نکنید.  با خنده و شوخی کثیف کای های کودکتان را پاک کنید و اجازه دهید احساس کمال کند و به جای دعوا کردن  او به خاطر کثیف کاری ها، از تلاش و کمکش برای تهیه ی غذا قدردانی کنید.

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 1

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.