• جستجو
  • 1403/02/13
رشد کودکان

مقیاس اندازه گیری رشد کودکان

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • دانستنی های نوزادان
  • 2
  • ‫۵ سال و ۷ ماه قبل، شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۱۷:۱۵
به اشتراک بگذارید

والدین همواره خواستار اطمینان از  سلامتی و رشد کافی کودکان خود هستند و همین امر سبب  مراجعه مکرر آنها به پزشک کودکان و یا مراکز درمانی می شود .

در صورتی که بسیاری از اختلالات کودک ، به وسیله‌ی یکسری مقیاس ها و روش های ساده ، توسط والدین و در قابل ارزیابی می باشد . فراگیری و استفاده از این روش ها ، موجب صرفه جویی در وقت و هزینه و همچنین سبب اطمینان خاطر والدین ، از سلامت و رشد کافی کودکان می‌شود و در صورت وجود هر نوع اختلال در کودک ، موجب تشخیص به موقع ، اقدام لازم در جهت رفع آن و پیشگیری از عوارض بعدی می‌شود . در این بخش از سایت یاربانو می‌خواهیم با مقیاس های مهم اندازه گیری رشد کودکان را آشنا شویم  .

 

رشد کودکان

 

با آگاهی از رشد جسمی طبیعی کودکان ، می‌توان انحراف های آشکار را از الگوهای طبیعی بازشناخت و از این راه به وجود بیماری در کودک ، پی برد و از آن پیشگیری نمود . منظور از رشد ، افزایش در اندازه کل بدن و یا افزایش در اندازه قسمت های مختلف آن است . رشد کودک که با افزایش وزن ، طول و محیط بدن در مسیرهای قابل انتظار همراه است و در حدود مشخصی نشان داده می شود ، بهترین شاخص سلامتی است . اهمیت اندازه گیری ، با ربط دادن آن به اندازه گیری های قبلی همان قسمت ، تعیین می شود . طبق تعریف ، "کودک" انسان در حال رشد است . اندازه کودک در زمان تولد ، نتیجه رشد او در دوران زندگی داخل رحمی است و پس از آن پیشرفته  فزاینده‌ای در اندازه ی او تا زمان بلوغ به وجود می آید . این مرحله ، تحت تاثیر دو دسته از عوامل است :  ۱ )ژنتیکی یا وراثتی  ۲) محیطی خارجی .

 

۱) عوامل ژنتیکی ، مانند : مشخصه های قومی و خصوصیات فیزیکی به ویژه مادر این عوامل ثابت هستند و نمی‌توان در آنها تغییری ایجاد کرد . همچنین این عوامل رشد را از زمان آبستنی تا بلوغ ، تنظیم می کنند .

 

۲) عامل محیطی ، مانند : تغذیه اولیه ، عفونت ها ، مسمومیت ها و سایر عوامل مضر خارجی که می‌توانند جلوی رشد    کودک را بگیرد . تاثیر عوامل محیطی ، ممکن است از زمان زندگی داخل رحمی شروع شود .


برای نمونه ، سوء تغذیه شدید مادر یا سیگار کشیدن زیاد او در دوران بارداری ، در مقایسه با شرایطی که مادر دچار سوء تغذیه نیست یا سیگار نمی کشد ، باعث به دنیا آمدن نوزادی با وزن کمتر می شود . بعد از تولد ، تاثیر عوامل خارجی بر روی رشد اهمیت بیشتری می‌یابد . زیرا که کودک بیشتر در تماس مستقیم با آنها می باشد . بدون شک ،غذای شیرخوار و کودک در درجه اول اهمیت قرار دارد . فقر مواد غذایی ، حتی اگر در معرض کمبود باشد ، نیز باعث اختلال در روند رشد می شود .  به دلیل حساس بودن رشد بدن ، در مقابل عوامل خارجی ، توجه دقیق و دائمی  به آن ، می تواند وسیله ای با ارزش برای اطمینان از سلامت کودک باشد . آگاهی از اینکه ، رشد مطلوب چیست ؟ چگونه میتوان مراقب آن بود ؟ و چطور انحراف از آن را میتوان به موقع تشخیص داد ؟ در مراقبت از کودک بسیار مفید می باشد .

 

 اندازه گیری

به طور معمول به عنوان نشانگرهای جثه ، از سه نوع  مقیاس استفاده می گردد . این مقیاس ها عبارتند از قد ،  وزن و محیط دور سر 
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 1

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.