• جستجو
  • 1403/02/04
آسیب پوست

12 ماده مهم که موجب آسیب به پوست میشوند

  • نویسنده سایت
  • سلامت
  • دانستنی های سلامت
  • ‫۲ سال و ۱۰ ماه قبل، دو شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ساعت ۲۲:۵۵
به اشتراک بگذارید

با شناسایی موادی که موجب تحریک و آسیب پوست می شود؛ می توانید اقدامات لازم را در جهت مراقبت از خود در خانه انجام دهید. در این مقاله به 12 ماده که موجب آسیب پوست می شوند می پردازیم.


آیا کابینت های خانه شما هم مملو از مواد پاک کننده هست؟ آیا کمدتان پر از محصولات مراقبت شخصی(تا زمان تاریخ انقضا) است؟ آیا شما هم در طول روز برای انجام کارهای روزانه تان وقت کم می آورید؟ 
نگران نباشید شما تنها نیستید. بسیاری از ما در زندگی به حدی مشغله داریم که فرصت کافی برای تست کردن همه محصولات شیمیایی و آرایشی که وارد خانه مان می شوند؛ نداریم. بنابراین اگر اطلاعاتی در مورد موادی که داخل خانه تان نگهداری می کنید و موجب آسیب پوست تان می شوند ندارید؛ نگران نشوید. 
برای کمک به حل این مشکل، فهرستی از موادی که موجب تحریک و آسیب پوست و واکنش های پوستی می شوند را جمع آوری کرده ایم. برخی از این مواد نشانه هایی مانند قرمزی، خارش یا تورم را در پوست ایجاد می کنند. برخی دیگر سبب احساس سوزش یا گزیدگی می شوند. برخی از آن ها به دلیل آلرژی فردی در افراد ایجاد می شود؛ اما برخی دیگر به صورت همگانی موجب آسیب پوست می گردد.  
 
1.    صابون، صدر نشین موادی که موجب آسیب پوست می شود
شستشوی بیش از حد دست با استفاده از صابون و آب، موجب از بین رفتن روغن های طبیعی پوست و در نتیجه نازک شدن پوست دست می شود. در ابتدا ممکن است پوست خشک و شکننده شود. اما اگر به مدت طولانی این روند را ادامه دهید و دست های خود را درمان نکنید؛ در نهایت امکان خون ریزی پوست دست هم وجود دارد.
از نظر دونالد ولسون، استاد پزشکی بالینی در دانشگاه میسوری، شستشوی بیش از حد با آب و صابون در صدر فهرست موادی که موجب تحریک و آسیب پوست می شوند؛ قرار دارد. این موضوع به ویژه در جوامع امروزی تبدیل به مشکل بزرگی شده است؛ زیرا سطح آگاهی در مورد بهداشت فردی افزایش یافته و مردم احساس می کنند باید تمیز باشند اما تلاشی برای حفاظت از پوست خود نمی کنند.  
از عوامل متفرقه دیگر در تحریک و آسیب پوست ، صابون های ظرفشویی و مواد شوینده بدن هستند.
2.    پاک کننده های خانگی، خطری جدی برای آسیب پوست
اکثریت مردم می دانند که پاک کننده های خانگی برای پوست مضر است و مواد شیمیایی مورد استفاده در آن ها می تواند تاثیر منفی بر بدن داشته باشد. این مواد شامل پاک کننده های چند منظوره، شوینده های ظروف، مواد شوینده لباس، پاک کننده پنجره ها، براق کننده های وسایل و اثاثیه و مواد ضد عفونی کننده توالت و حمام هستند. برای جلوگیری از آسیب پوست ، استفاده از دستکش های محافظ قبل از بکارگیری مواد مذکور توصیه می شود.
3.    ورق های خشک کن پارچه
هنگامی که لباس ها در خشک کن با هم می چرخند، می توانند از طریق الکتریسیته استاتیک به هم بچسبند. اما نرم کننده های پارچه - بخصوص ورق های خشک کن می توانند موجب جلوگیری از چسبندگی آن ها شوند.
نرم کننده های پارچه و ورق های خشک کن هم چنین می توانند باعث خارش و واکنش های تحریک کننده و در نتیجه آسیب پوست شود. به گفته امی نیوبرگر، متخصص پوست در قسمت هایی که پوست با لباس برخورد می کند و در واقع بدن به وسیله لباس پوشانده می شود؛ جوش های بیشتری دیده می شود.
بهتر است از نرم کننده های مایع بدون عطر و رایحه برای مبارزه با چسبیدن استاتیکی لباس ها استفاده شود.
4.    جنس لباس، موثر در تحریک و آسیب پوست بدن
لباس ها به خصوص پارچه های زبر مانند پشم، می تواند برای افرادی که از بیماری پوستی اگزما رنج می برند؛ مشکل زا باشد. آمار نشان می دهد که  10 تا 20 درصد کودکان و 1 تا 3 درصد بزرگسالان دچار این مشکل می شوند.  


اگر شما فکر می کنید که پارچه لباس تان موجب خارش، جوش، تحریک و آسیب پوست تان شده است، از لباس هایی که با پارچه پنبه ای تهیه شده استفاده کنید.  
5.    حرارت زیاد 
آب و هوای گرم، به خصوص در طول ماه های تابستان، می تواند مشکلات پوستی ناشی از عرق کردن را افزایش دهد که این مشکلات ممکن است  به صورت قرمز یا عرق سوز شدن پوست در ناحیه های خاص مانند زیر بازوها، شکم و کشاله ران دیده شود.
6.    ارتبط لاتکس با حساسیت و آسیب پوست
برخی از افراد به لاتکس، ماده ی موجود در بسیاری از اقلام مورد استفاده ما، حساس هستند. اگر شما به لاتکس حساس هستید، ممکن است زیر بند سوتین و قسمت های کش دار آن و بند زیر شلواری تان اثر تاول و قرمزی پوست را ببینید. همچنین افرادی که به لاتکس حساسیت دارند؛ ممکن است به میوه های گرمسیری مانند موز و کیوی واکنش نشان دهند.
7.    عطرها و آلرژی های پوستی
  آلرژی به انواع عطر یکی از شایع ترین آلرژی ها است. حدود 5000 عطر وجود دارد که در ترکیبات مختلف استفاده می شوند، بنابراین از بین بردن اثرات مواد شیمیایی حساسیت زا پیچیده بنظر می رسد. بعضی افراد بر اثر استشمام بوی مشک دچار خارش پوست یا کهیر می شوند و برخی دیگر به عطر وانیل واکنش نشان می دهند.
8.    کرم های صورت، موثر در آسیب پوست  
 پوست صورت به علت دارا بودن منافذ عمیق، راحت تر ترک بر می دارد. به همین دلیل در صورت استفاده از کرم ها و محصولات مراقبت از پوست، بخصوص اگر دچار سوزش و احساس گزیدگی شدید، باید بیش از پیش به پوست صورت خود توجه کنید. این محصولات شامل کرم های چین و چروک، پاک کننده ها و لایه بردارها و... هستند.
برچسب محصولات را به منظور بررسی وجود عوامل مضری مانند اسید اسکوربیک، نگهدارنده های پارابن و اسیدهای هیدروکسی آلفا مانند اسید گلیکولیک، اسید مالیک و اسید لاکتیک نگاه کنید.
 
9.    گیاهان آلرژی زای پوست
در کشورهای مختلف با توجه به پوشش گیاهی متفاوت آلرژی های متفاوتی هم شایع است. به طور مثال در ایالات متحده پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی سه مورد از شایعترین علل اماس پوست آلرژی ک هستند. همه آنها حاوی روغنی به نام اوروشیول هستند که باعث واکنش آلرژی ک، معمولا به صورت جوش های خارش دار می شود. 
واکنش خفیف ممکن است بین 5 تا 12 روز طول بکشد، در حالی که یک واکنش شدید ممکن است 30 روز یا حتی بیشتر طول بکشد. اکثر مردم سهوا در معرض گیاهان مذکور یا هر نوع گیاه آلرژی زای دیگر قرار می گیرند؛ اما باید آموزش های لازم را در تشخیص و اجتناب از آنها فرا گرفت.
10.    غذا و آلرژی های پوستی
آلرژی غذایی مطمئنا باعث ایجاد واکنش های پوستی از انواع کهیر تا جوش می شود. اما حتی کنترل غذاهای خاص می تواند باعث تحریک و آسیب پوست شود. اگر بر روی دست هایتان ترک دارید، خوردن غذاهای اسیدی یا ادویه جات می تواند باعث تحریک و آسیب پوست تان شود.
جالب است بدانید 
نکته جالب توجه این است که وجود آهک روی پوست با نور خورشید واکنش می دهد و باعث سوختگی دردناک پوست می شود. این مورد بیشتر در ماه های تابستان مشاهده می شود؛ زمانی که مردم مارگاریتا را با آهک در ساحل مخلوط می کنند.
11.    نیکل، عنصری که باعث تحریک و آسیب پوست می شود
نیکل یک عنصر آلرژی زای رایج است. آن را می توان در جواهرات، دستبند، زیپ، و دیگر اقلام روزمره یافت. برخی افراد مبتلا به آلرژی شدید حتی واکنشی نسبت به ویتامین ها و سخت افزار مورد استفاده برای ترمیم شکستگی اندام دارند.
12.    کرم ضد آفتاب و آسیب پوست
استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت پوست در برابر اشعه مضر UVA و UVB توصیه می شود، اما برخی از عوامل شیمیایی در کرم های ضد آفتاب ممکن است باعث ایجاد خارش یا واکنش های آلرژی ک و آسیب پوست شود. شایع ترین واکنش های آلرژی ک با کرم های ضد آفتاب حاوی مواد شیمیایی بر پایه PABA رخ می دهد، بنابراین در صورت حساسیت، باید به دنبال یک جایگزین بدون PABA باشید.
 

 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 2

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.