• جستجو
  • 1403/01/10
عوارض مصرف شکلات برای کودکان

عوارض مصرف شکلات برای کودکان

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • دانستنی های نوزادان
  • 6
  • ‫۵ سال و ۲ ماه قبل، سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۰۰
به اشتراک بگذارید

همه ی بچه ها شکلات وشیرینی را دوست دارند و از خوردن آن لذت می برند غافل از این که شکلات ها چه عوارض بدی برای بچه ها دارند. اگر شما هم کنجکاو شده اید که شکلات چه عوارضی می تواند برای بچه ها داشته باشد، این مقاله مناسب شما است.

مصرف شکلات کاکائویی چه عوارضی به همراه دارد؟

شاید شما هم هر بار که می خواهید به کودکتان شکلات بدهید، با موجی از انتقاد ها و سرزنش ها و توصیه ها مواجه شده اید که به شما می گویند شکلات باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شود. البته از این که این واکنش ها چه علائمی دارند، مطلع نیسیتم. حقیقتا امکان ایجاد حساسیت در کودک به دلیل مصرف شکلات وجود دارد. البته این حساسیت هم امری نادر می باشد.

شکلات عمدتا از مواد خاصی تهیه شده است که ماده ی اصلی آن کاکائو بوده و از دانه ی کاکائو هم به دست می آید. به طور کلی، معمولا شکلات در فهرست مواد غذایی حساسیت زا قرار نمی گیرد اما موادی که به شکلات افزوده می شوند، ممکن است که در کودک ایجاد حساسیت کنند. به همین دلیل بهتر است که هنگام قرار دادن شکلات در رژیم غذایی کودک، مراقب باشیم و حواسمان را جمع کنید چرا که مصرف کردن شکلات توسط کودک ممکن است که باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک یا عدم تحمل مواد غذایی شود. به همین دلیل بهتر است که پیش از دادن شکلات به کودک، از مواد تشکیل‌دهنده آن اطلاع پیدا کنیم. با این حال در چند سال اخیر تفکرات راجع به زمان بروز آلرژی مواد غذایی تغییر پیدا کرده است.
با اینکه قبلا به والدین توصیه می‌شد که این مواد غذایی را در سنین بالاتری برای تغذیه کودکان در نظر بگیرند، اما در حال حاضر متخصصان می‌گویند این مواد غذایی در سنین چهار تا شش ماهگی می‌تواند به نفع کودکانی باشد که در معرض خطر بیماری‌های آلرژیک مانند آلرژی‌های غذایی، آسم، رینیت آلرژیک یا اگزما هستند. کودکانی که یکی از والدین یا خواهر و برادر‌هایشان بیماری آلرژیک دارند، بیشتر مستعد بیماری‌های آلرژیک هستند. مواد آلرژی‌زای موجود در شکلات عبارتند از:

 

کودک چه زمانی باید شکلات کاکائویی را مصرف کند؟

اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید، باید بگوییم که به طور کلی هیچ دستور العمل و زمان خاصی برای دادن شکلات به کودکان وجود ندارد، اما با این حال بهتر است که برای اولین بار کودک شکلات را در خانه و آن هم به میزان کم استفاده کند. شما باید در این حین متوجه ی کودک باشید، اگر کودک شکلات را خورد و مشکلی هم نداشت، شما می توانید در دفعات بعدی، مقدار بیشتری شکلات به او بدهید.

شاید در اولین دفعه ای که به کودکتان شکلات می دهید و یا در خانواده تان سابقه ی آلرژی وجود دارد، ممکن است که علائمی مانند کهیر، تنفس سخت و علائمی مانند آسم، آب ریزش بینی، چشم‌های قرمز یا اشک‌آلود، التهاب زبان یا گلو و اسهال و استفراغ در کودک بروز دهند.

اگر کودک شما دچار مشکلاتی مانند دشواری در تنفس و یا تورم گلو و یا التهاب زبان شد، شما باید هر چه زودتر به دکتر مراجعه کنید. واکنش هایی که شدید تر هستند مانند استفراغ، اسهال و اگزما ممکن است چند روز دیر‌تر اتفاق بیفتد. سعی کنید دکتر کودک را از واکنش‌های آلرژیک حتی به صورت خفیف، مطلع کنید. ممکن است دکتر کودک، شما را برای بررسی‌های بیشتر به یک متخصص آلرژی معرفی کند.

 

مصرف شکلات کاکائویی برای کودک چه خطراتی دارد؟

علاوه بر خطرات واکنش های آلرژی زا، از دادن شکلات به دلیل قند و کافئین موجود در آن به کودک خودداری کنید. خوراندن کمی شکلات به کودک اشکالی ندارد، اما بهتر است که او را با عادات رژیمی سالم آشنا کنید و او را از مصرف شکلات به مقدار زیاد باز دارید.

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.