• جستجو
  • 1403/01/31
اهمیت مواد معدنی

اهمیت مواد معدنی در رژیم های لاغری

  • نویسنده سایت
  • سلامت
  • ورزش و تناسب اندام
  • 2
  • ‫۵ سال و ۷ ماه قبل، یک شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۲۱:۳۱
به اشتراک بگذارید

بیشتر افراد ، اهمیت ویتامین ها را در تغذیه می دانند ، ولی گروه اندکی هستند که از اهمیت مواد معدنی آگاهی ندارند . 

امروزه ثابت شده است که از ۱۶ نوع مواد معدنی موجود در غذاهای روزمره ۸ نوع آن بسیار حیاتی و مهم هستند عبارتند از :
 

کلسیم

 این ماده در لبنیات بخصوص شیر ، پنیر ، ماست و خامه و انواع مرکبات و سبزیجات دارای برگهای درشت (اسفناج ، کاهو ، کلم) غذاهای دریایی و نیز غلات و تخم مرغ یافت می شود و در استحکام و سلامتی استخوان‌ها و دندان‌ها موثر است . کمبود کلسیم ، باعث نرمی استخوان ها و فساد دندان ها می‌شود و سوخت و ساز بدن را دچار مشکل می‌کند . 
 

آهن

 یکی از مهمترین مواد مورد نیاز بدن است . آهن ، خون را به همه بدن می‌رساند و اکسید کربن را دفع  می کند . آهن از کم خونی جلوگیری می‌کند و به عبارتی دیگر ، در بدن تولید انرژی می نماید . آهن در جگر ، سبوس گندم ، زردآلو ، هلو (به خصوص هلوی خشک شده) ، انواع لوبیا ، سویا ، تخم مرغ ، عدس ، کشمش و ماهی وجود دارد .
 

ید

 یکی از حیاتی ترین مواد معدنی که نقش موثری در طبیعی کردن عمل غدد تیروئید دارد ، ید است . ید سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و مانع خستگی بدن  به ویژه در اواسط روز می شود . ید در غذاها اندک است و کمبود آن در بدن بیماری گواتر را به دنبال دارد . ید در غذاهای دریایی مانند میگو و انواع ماهی ها وجود دارد . یکی از راه های تامین ید استفاده از نمک های یددار است .
 

فسفر

 فسفر در نگهداری آب  مغز مفید و موثر است و اعصاب و عضلات را ترمیم می کند . فسفر، غدد بدن را فعال می کند و به طور کلی برای سالم نگه داشتن مغز و غدد از فسفر استفاده می شود . فسفر در گوشت ماهی و مرغ ، پنیر و گندم سبوس دار و سویا وجود دارد .
 

منیزیم

 کمبود این ماده در بدن ، باعث کاهش نیروی جنسی می شود و کمبود آنان در زنان ، موجب کاهش باروری می شود . منیزیم به کمک آنزیم ها به جذب کلسیم و فسفر در بدن کمک می کند و این امر برای بدن بسیار حیاتی است  .منیزیم در غلات ، حبوبات و سبزیجات برگ درشت یافت می شود .
 

مس

این ماده از کم خونی جلوگیری می کند  و با کمک آهن ،  در تعیین رنگ موی افراد نقش موثری دارد و مانع سفید شدن می‌شود . مس در توت فرنگی و شاتوت وجود دارد . معمولاً موادی که در آنها آهن وجود دارد ، حاوی مس نیز هستند .

 

 سدیم

 سدیم ، نقش موثری در جذب مواد معدنی دیگر در بدن دارد . این ماده در کرفس ، لوبیای سبز ، کلم و نمک دریایی یافت می شود . سدیم از سوء هاضمه جلوگیری می کنند و در درمان یبوست ، بی خوابی ، عصبانیت ، بی قراری ها و ناآرامی ها بسیار موثر است .
 

پتاسیم

 می گویند پتاسیم ، غذای اعصاب است . پتاسیم به اعصاب  عضلات و قلب در انجام وظایفشان کمک می کند . پتاسیم در هویج ، خیار ، کلم ، گوجه فرنگی ، سیب ، انگور ، عسل و بسیاری دیگر از میوه ها وجود دارد .
 

لسی تین معجزه طبیعت

اکنون وقت آن رسیده است که شما را با یکی از مواد مهم که اخیراً کشف شده و آن را معجزه طبیعت نامیده اند ، آشنا کنیم . این ماده را از آسیاب کردن دانه های سویا به دست می آورد و به صورت پودر در داروخانه ها به فروش می رسد واز آن برای صبحانه استفاده می شود .  مصرف ۲ تا ۳ قاشق سوپ خوری از این ماده ، انرژی لازم را برای بدن شما فراهم می کند . به طوری که در تمام روز  احساس شادابی و نیرومندی می‌کنید . شرقی ها ،  قرن هاست که از سویا استفاده می کنند . کری پزشکان و شیمیدانان اخیراً دریافته اند که ماده اصلی موجود در آن چیزی جز «لسی تین» نیست لسی تین ، نقش مهمی در تنظیم وظایف و زندگی بدن انسان و حیوان دارد . لسی تین در سوخت و ساز بدن نقش اساسی بر عهده دارد . لسی تین کلسترول خون را پایین می آورد و در درمان بیماری های قلبی و عروق بسیار موثر است .  این ماده ، بدن را در برابر عفونت ها مقاوم می کند . کلیه ها را فعال می‌سازد درمان بیماری های پوستی و اگزما موثر است . لسی تین  را برای درمان روماتیسم قلبی ، ناراحتی های کبدی و کم خونی تجویز کرده‌اند و نتایج مطلوبی گرفته‌اند .

 

اهمیت مواد معدنی

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.