• جستجو
  • 1403/01/10
مواد غذایی

مواد غذایی اساسی

  • نویسنده سایت
  • سلامت
  • ورزش و تناسب اندام
  • 3
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۲۰:۴۶
به اشتراک بگذارید

ترکیبات سه گانه اصلی غذاها عبارتند از :
1.     کربوهیدرات ها :  که بیشترین و بهترین منبع انرژی برای بدن هستند .
2.     پروتئین‌ها :  که به منزله  آجرهای ساختمانی هر سلول بدن عمل می کنند .
3.     چربی ها :  اگر روغن کاری سلول ها را برعهده دارند و متمرکز ترین و غنی ترین نوع انرژی را برای بدن آماده می کنند .

برای آنکه شناخت بیشتری از این مواد اساسی به دست آورید ، به توضیحات زیر توجه فرمایید :

 

متاسفانه بسیاری از مردم بر حسب عادت غذایی خود فراموش می کنند که برای لاغر شدن باید عادت‌های غذایی خود را تغییر دهند . نکته تکان دهنده این که ۶۲ درصد کالری هایی که ما مصرف می کنیم از طریق  قند و شکر و چربی های حیوانی تامین می شود .  به عبارت دیگر بیش از ۵۰ درصد غذایی که مصرف می کنیم ، فاقد هرگونه مواد غذایی و فیبر است و فقط ۳۸ درصد غذایی که می خوریم ، نیازهای غذایی بدن ما را تامین می کند . 

 بنابراین  آن چه مهم است این است که :
 عادت های غذایی منفی خود را تغییر دهید .  بیشتر مردم نمی دانند که چاقی آنها ناشی از عادت غذایی آنهاست و در اولین گام باید این عادت غذایی را با یک برنامه سنجیده و علمی عوض کنند . از رژیم غذایی کم چربی ،  کم قند و کم کالری با فیبر زیاد روی کنید . رژیم غذایی خود را با ورزش همراه کنید . زیرا بدون ورزش ، بدن به تدریج ضعیف می شود و پوست و عضلات بدن شادابی و استواری خود را از دست می‌دهند .

مواد غذایی

 

می‌خواهید لاغر شوید ؟ بسیار خوب ، اما فراموش نکنید که :

پروتئین ها

بدن شما به پروتئین نیاز دارد و شما باید روزانه ۳۵ تا ۵۵ گرم پروتئین مصرف کنید. طبق برنامه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کالری های روزانه تان را از پروتئین انتخاب کنید .

 

چربی ها

چربی ها بر دو دسته اند : چربی های اشباع شده و چربی های اشباع نشده .
چربی‌های اشباع نشده ، فاقد کلسترول هستند و می‌توانند مقداری از کلسترول خون را کاهش دهند .
نیازهای روزانه :  بدن ما فقط به یک قاشق روغن نباتی مایع اشباع نشده ، نیاز غذایی دارد که بهتر است از روغن های آفتابگردان و نظائر آن استفاده شود .

 

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها  منابع اصلی انرژی برای کلیه فعالیت‌های بدن هستند .  کربوهیدرات ها بر دو دسته اند : ساده و مرکب
کربوهیدرات‌های ساده عبارتند از : قند که خیلی زود تبدیل به گلوکز می شود .
کربوهیدراتهای مرکب عبارتند از : نشاسته و فیبر که آهسته تر تبدیل به گلوکز می‌شود و انرژی پایدار تری تامین می کنند .
نیاز روزانه ما به کربوهیدرات های مرکب حدود ۶۰ درصد کالری روزانه بدن شماست .

 

ویتامین ها

ویتامین ها نقش موثری برای سلامت و شادابی بدن بر عهده دارد و این نکته ای است که همگان بر آن تأکید دارند .
ویتامین ها در تشکیل هورمون ها و مواد شیمیایی سیستم اعصاب مانند مغز ، نقش موثری دارند . به همین دلیل ، در موارد خستگی فکری ، به جای خوردن شیرینی و قند ، می توانید از میوه های سرشار از ویتامین استفاده کنید .
جالب است بدانید که "سازمان غذا و تغذیه" وابسته به آکادمی ملی علوم ، همه ساله ، بروشوری به چاپ می‌رساند که در آن ، آخرین پژوهش‌ها درباره مصرف ویتامین و ارتباط آن با سلامت و تناسب اندام به چاپ می‌رسد . در این بروشور ، نیازهای هر دوره سنی به روشنی مشخص شده است . جالب این که در این بروشور میزان پیشنهادی ویتامین برای افراد بالاتر از ۵۰ سال ، بر اساس نیازهای افراد جوان‌تر تهیه می‌شود !

 

یک یادآوری

افراد سیگاری اگر به جای قند و شیرینی ، میوه مصرف کنند ، نه تنها از میزان تنش هایشان کاسته می شود ،بلکه تمایلشان به سیگار نیز کاهش می یابد .  امتحان کنید .

 

مواد معدنی

مواد معدنی هم مانند ویتامین ها ، سرشار از منابع حیات‌بخش برای نیروی فکری و جسمی و سلامت کلی هستند .  برای آنکه دندان ها ، عضلات ، استخوان ها ،  خون ، پوست و موی سالمی داشته باشیم ،  باید بر حسب نیازهای روزانه ، از مواد معدنی استفاده کنیم . مواد معدنی مهم که مقدار آنها در بدن نسبتاً زیاد است ، عبارتند از : کلسیم ، منیزیوم ، پتاسیم ، فسفر ، سدیم ، آهن و روی . مصرف گوشت قرمز ، نیازهای بدن را به فسفر و مصرف شیر و لبنیات کم چربی ، نیاز بدن ما را به کلسیم و برخی مواد معدنی تامین می کند . اما فراموش نکنیم که میوه ها نیز منبع سرشار مواد معدنی هستند . 
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.