• جستجو
  • 1403/01/31
آرتروز زانو

دلایل بروز آرتروز زانو و راه های درمان

  • نویسنده سایت
  • سلامت
  • بیماری ها
  • ‫۴ سال و ۱۰ ماه قبل، چهار شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ساعت ۱۴:۳۷
به اشتراک بگذارید

از آرتروز زانو چه می دانید؟ چه قدر با آن آشنا هستید؟ چه طور میتوان آرتروز زانو را درمان کرد؟ با خواندن این مقاله می توانید با دلایل بروز و راه های درمان این عارضه آشنا شوید.

"استئوآرتریت" یا همان آرتروز زانو رایج ترین نوع آرتروز به شمار می آید که دراثر تخریب و فرسایش غضروف مفصلی اطراف زانو رخ می دهد. شدت بیماری آرتروز در افراد مختلف متفاوت بوده، گاهی شدت این بیماری ملایم است وعلائم خفیفی دارد؛ اما در موارد پیشرفته آرتروز زانو ، غضروف تا حدی فرسایش می یابد که استخوان ها روی یکدیگر ساییده می شوند و بیمار متحمل زانودردهای شدید می شود.


دلایل بروز آرتروز زانو
آرتروز زانو می‌تواند در هر سنی رخ دهد. بر اساس آمارهای ثبت شده، از هر 2 فرد بزرگسال 1 نفر علائم آرتروز زانو را تجربه می‌کند. مهمترین عوامل خطرزا که شانس ابتلای فرد به آرتروز را افزایش می‌دهد عبارتند از: 

 

شایع ترین علائم آرتروز زانو عبارتند از:

 

راه‌های درمان آرتروز زانو :


متاسفانه بیماری آرتروز درمان خاصی ندارد و انواع روش های درمان ی برای تسکین درد و کاهش سرعت پیشروی آرتروز صورت می گیرد. با این وجود روش های زیادی مانند استفاده از داروهای ضد درد و ضدالتهاب، لیزر درمان ی، طب سوزنی و استفاده از زانو بند برای درمان این عارضه وجود دارد که با تشخیص پزشک تجویز می شوند. در صورتی که هیچ کدام از روش های غیرجراحی برای کنترل درد بیمار موثر نباشد، پزشک یکی از روش‌های جراحی را به بیمار پیشنهاد می کند.

 

ورزش‌های پیشنهادی برای درمان آرتروز زانو :
تقویت عضلات نزدیک زانو، عضلات پشت و جلوی ران باعث کاهش فشار از زانوها شده و جزء بهترین روش ها برای کاهش درد آرتروز زانو می باشند. در حقیقت ورزش دادن عضلات چهارسرران، گردش خون را در مفصل زانو افزایش داده و خاصیت لغزندگی و روان کنندگی حرکت مفصل زانو را بهبود بخشیده و درد را کاهش می دهد.

1- یک باند پارچه ای را دور کف پای راست انداخته، دو سر آن را با دو دست گرفته و بلند کنید. سپس به آرامی باند را با دو دست بکشید تا عضله پشت پا کشیده شود. ۲۰ ثانیه در این وضعیت بمانید. این تمرین را برای هر پا حداقل ۲ بار  تکرار کنید. انجام این کشش به افزایش دامنه حرکتی مفصل زانو کمک می کند.

 

 

 

 

2- مطابق تصویر پایین روی زمین به پشت بخوابید و یکی از پاهای خود را صاف و پای دیگر را خم کنید، به طوری که کف پا روی زمین قرار گیرد. سپس پایی که صاف است را به اندازه 20 الی 30 سانتی متر از سطح زمین بالا آورید و عضلات چهارسر ران خود را منقبض کنید. ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس پای خود را به آرامی پایین بیاورید. این تمرین را برای هر دو پا  مجموعاْ ۱۰ بار انجام دهید. توجه کنید که کمر شما قوس زیادی پیدا نکند.

 

 

 

 

3- به پشت دراز بکشید و هر دو پا را کنار هم صاف روی زمین قرار دهید. برای انجام بهتر این تمرین یک پد یا یک حوله لوله شده زیر زانو قرار دهید. سپس با انقباض عضله چهار سر ران پشت زانوی خود را به پد یا حوله فشار دهید و ۵ ثانیه در حال انقباض نگه دارید. این تمرین را برای هر دو پا انجام داده و مجموعاْ ۱۰ بار تکرار کنید.

 

 

 

 

 

4- برای حفظ تعادل دست چپتان را روی دیوار یا یک صندلی بگذارید، زانوی راست‌تان را خم کنید و کف آن را به پشت سرتان ببرید، مچ پایتان را بادست راست‌تان محکم بگیرید و به کمرتان برسانید و در همین حال مچ پایتان را به سمت بالا و عقب فشار دهید، یعنی به جای کشیدن آن به طرف باسن آن را از باسن دور کنید.5ثانیه در این وضعیت بمانید. این حرکت را 5مرتبه برای هر پا تکرار کنید.

 

 

 

 

تاثیر اضافه وزن بر ایجاد آرتروز زانو :
مراقب وزن تان باشید؛ چرا که چاقی و اضافه وزن باعث می‌شود فشار مضاعفی بر مفاصل زانو وارد شود و در خطر ابتلا به آرتروز زانو قرار گیرید. همچنین طبق توصیه متخصصان هر 5 کیلوگرم کاهش وزن می‌تواند سرعت پیشرفت آرتروز را 20 تا 30 درصد کاهش دهد.
 

نقش تغذیه در کاهش ابتلا به آرتروز زانو :
طبق توصیه متخصصان، تغذیه مناسب و برطرف کردن کمبود ویتامین D و C تا 30 درصد در کاهش روند آرتروز مؤثر است. همچنین مصرف به اندازه سبزیجات تیره رنگ مثل کلم بروکلی، مصرف روزانه لبنیات و مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مثل انواع ماهی، سویا و آووکادو خطر ابتلا به آرتروز زانو را کاهش می دهند.

چند توصيه به مبتلا‌يان به آرتروز زانو :

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.