• جستجو
  • 1403/01/10
آموزش تهیه شور

آموزش تهیه شور

  • نویسنده سایت
  • آشپزی و تغذیه
  • مربا و ترشی
  • 4
  • ‫۵ سال و ۴ ماه قبل، جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۰۰
به اشتراک بگذارید

شور یک ترشی خوشمزه ایرانی است که روش تهیه ی آن هم بسیار ساده است و فقط نیاز به کمی حوصله دارد. با ما همراه باشید تا راه و روش تهیه ی آن را برایتان بگوییم.

مواد لازم برای تهیه شور کلم و هویج :

گل کلم: ۱ کیلو
هویج: ۵۰۰ گرم
خیار قلمی:  ۵۰۰ گرم
ساقه کرفس: ۳۰۰ گرم
سیر: ۲ بوته
فلفل سبز: حدود ۱۰۰ گرم
ترخون تازه: ۲۰۰ گرم
نمک: به مقدار لازم
سرکه سفید: به مقدار لازم

 

روش تهیه شور کلم و هویج :

در مرحله ی اول، گل کلم ها را تک تک از هم جدا کرده و سپس آن ها را به خوبی بشوئید. سپس یک پارچه ی تمیز پهن کرده و گل کلم ها را روی آن پهن کنید تا کاملا خشک شوند. تا گل کلم ها خشک شوند، کرفس و هویج ها را هم خوب بشوئید و آن ها را حلقه حلقه کنید حواستان باشد که  حلقه های کرفس و هویج نباید خیلی نازک باشند.  در این مرحله اجازه دهید کرفس و هویج ها هم به خوبی  خشک شوند. شما می توانید از برگ های کرفس هم در شور استفاده کنید تا شورتان خوش طعم تر شود و همچنین عطر خوبی هم به خود بگیرد. اگر می خواهید از برگ های کرفس استفاده کنید، نیازی به خرد کردن آن ها نیست و می توانید به صورت کامل آن ها را داخل شور بیاندازید. همچنین می توانید از سیر هم برای طعم دهی بهتر استفاده کنید.
شما می توانید فلفل سبز ها را خیلی تند یا با تندی کم انتخاب کنید و مقداری هم که استفاده می کنید باز به سلیقه خودتان بستگی دارد. حالا فلفل سبزها و خیارها را هم بشویید و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. فلفل را از وسط نصف کنید تا طعم آن کاملا شور را در برگیرد. اگر از خیار قلمی استفاده می کنید، نیازی نیست آن ها را خرد کنید و از آن ها به صورت کامل داخل شور استفاده کنید اما اگر خیار کلمی در دسترسان نیست اشکالی ندارد، شما می توانید از خیار های بزرگ هم استفاده کنید فقط باید آن ها را خرد کنید.
در نهایت ترخون ها را هم بشوئید و بگذارید خشک شوند. در صورتی که کمی از برگ های تازه کرفس هم داخل شورمان استفاده کنیم شور ما خوش طعم تر و خوش عطر تر می شود. احتیاجی نیست تا ترخون ها را خرد کنید.
حالا یک قابلمه را بردارید و با توجه به اندازه ی ظرف های ترشیتان داخل آن آب بریزید. توجه کنید که باید به ازای هر لیوان آب، یک قاشق غذاخوری سر پر نمک داخل قابلمه بریزید. حالا زیر قابلمه را روشن کنید تا جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد، سرکه ی سفید را اضافه کنید. در این قسمت هم به ازای هر چهار لیوان آب، نصف لیوان سرکه سفید استفاده کنید.
سپس شعله گاز را خاموش کرده و اجازه دهید تا حدود یک ربع زمان بگذرد تا آب شور از حرارت اولیه بیفتد. سپس ظرف های ترشی مورد نظرتان را بشویید و به خوبی خشک کنید حواستان باشد که برای کپک نزدن شور باید هم ظرف و هم مواد کاملا خشک و تمیز باشند.
پس از اینکه ظرف هایتان را کاملا خشک کردید، مواد آماده شده را درون آن ها بچینید و آب شور را روی آن ها بریزید به طوری که کاملا روی مواد را بپوشاند. سپس درب ظرف ها را به طور کاملا ببندید و برای یک روز در محیط آشپزخانه قرار دهید. بعد از یک روز، در ظرف ها را باز کنید و اگر باز هم نیاز به آب شور بود، آن را روی مواد بریزید و در آن را محکم کرده و در جای خنکی قرار دهید. شما می توانید پس از گذشت دو هفته از شور هایتان استفاده کنید.

 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.