• جستجو
  • 1403/01/10
دلایل دیر دندان در آوردن نوزادان چیست؟

دلایل دیر دندان در آوردن نوزادان چیست؟

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • دانستنی های نوزادان
  • 4
  • ‫۵ سال و ۴ ماه قبل، دو شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷، ساعت ۱۱:۰۰
به اشتراک بگذارید

یکی از دغدغه های همه ی والدین، دیر دندان در آوردن نوزادشان است که به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. در این مقاله ما چندی از این دلایل را برایتان می گوییم.

اولین دندان نوزاد چه زمانی در می آید؟

به طور طبیعی، اولین دندان نوزاد به احتمال زیاد تا ماه سوم یا ماه چهارم زندگی او پدیدار نمی گردد. رشد دندان قبل از آن زمان، زود دندان در آوردن می باشد. اگر کودک شما تا 13 ماهگی دندان درنیاورد، دیر دندان در آوردن می باشد. در بیشتر موارد، تاخیر دندان درآوردن نگران کننده نیست. در حالی که دیر دندان درآوردن به عوامل مختلفی وابسته است. اغلب هیچ علت قابل شناسایی وجود ندارد، و کودک ممکن است تا 18 ماهگی دندان درنیاورد.
اگر کودک شما 13 ماهه است و هنوز دندان در نیاورده است ( با علائم دندان درآورن نوزاد آشنا شوید) و شما تاخیر در دندان درآوردن را در خانواده ندیده اید، زمان ملاقات با پزشک اطفال است. متخصص اطفال می تواند تعیین کند مشکل تاخیر در دندان در آوردن به دلیل تغذیه نامناسب، کم کاری تیروئید و یا عوامل دیگر است. اگر در 18 ماهگی هنوز نوزاد دندان در نیاورده باشد باید به به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

 

برخی دلایل دیر دندان در آوردن:

ارث و ژنتیک:

یکی از دلایل دیر دندان درآوردن معمولا ارثی است. نوزادان استعداد دیر دندان در آوردن ژنتیکی دارند که ممکن است از هر دو طرف از خانواده به ارث برسد. بنابراین، اگر شما یا همسرتان دیر دندان در آورده باشید، احتمال دارد دلیل دیر دندان در آوردن فرزندتان هم نیز همین مشکل باشد. اگر نمی دانید، می توانید از پدر و مادر خود بپرسید.

 

تغذیه نا مناسب و ضعیف:

تغذیه نامناسب همچنین می تواند باعث دیر دندان درآوردن شود. در این مورد، دیر دندان درآوردن تنها یکی از بسیاری از نشانه های سوء تغذیه در کودک است. کمبود ویتامین و یا مواد معدنی، به ویژه ویتامین D و کلسیم، منجر به دیر دندان در آوردن می شود.نوزادانی که به علت تغذیه نامناسب دیر دندان در می آورند ضعیف تر، کوچکتر و کم وزن هستند. این مسئله ممکن است به خاطر تغذیه ناکافی با شیر مادر و مکمل کم از شیرخشک باشد. بچه ها نیاز به ویتامین های A، C و D و همچنین کلسیم و فسفر دارند.

 

کم کار بودن تیروئید:

یکی دیگر از دلایل دیر دندان درآوردن می تواند به خاطر کم کار بودن تیروئید نوزادتان باشد. تیروئید کم کار مشکلات زیادی را برای بچه ها به وجود می آورند. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از: خستگی، ضعف، سردرد و سفتی در مفاصل. به خصوص در نوزادان، کم کاری تیروئید می تواند به  تاخیر در راه رفتن، تاخیر در صحبت کردن، اضافه وزن و دیر دندادن در آوردن شود.


اگر نوزادتان تا 18 ماهگی هنوز دندان در نیاورده باشد باید به  یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.