• جستجو
  • 1403/01/10
دلداری دادن

حرف هایی که موقع دلداری دادن نباید بگویید

  • نویسنده سایت
  • روانشناسی
  • مهارت های زندگی
  • 5
  • ‫۵ سال و ۵ ماه قبل، شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۲۳:۱۱
به اشتراک بگذارید

حتما برای شما هم پیش آمده است که برای یکی از عزیزانتان اتفاق ناگواری افتاده و شما روش صحیح دلداری دادن به او را نمی دانسته اید. برای اینکه روش صحیح دلداری و همدردی کردن را بیاموزید، این مقاله را بخوانید.

اگر یکی از دوستان یا عزیزانتان در شرایط بحرانی و غم انگیزی باشد، چگونه به او دلداری می دهید؟
ما معمولا در این مواقع سعی می کنیم تا با گفتن جملاتی مانند "خیلی متاسفم"، " شاید خواست خدا بوده" و ... همدردی خود را نشان بدهیم و به او بفهمانیم که ما را شریک غم خود بداند. اما در بعضی مواقع گفتن این جملات کلیشه ای و شعار مانند می شود و هیچ کمکی به بهبودی طرف مقابلمان نمی کند.اگر دوست دارید بدانید در این مواقع چه بگویید تا طرفتان حس آرامش کند و حرف بیهوده ای نزده باشید، با دقت این مقاله را بخوانید.

 

از گفتن این جملات خودداری کنید.

من کاملا تو را درک می کنم!

اگر صادقانه به این قضیه نگاه کنید، هیچ کدام از آدم ها شبیه یکدیگر نیستند و به همین دلیل هر کسی احساسات مخصوص به خودش را دارد. مثلا ممکن است گاهی قضیه ای پیش بیاید که شما بتوانید به راحتی با آن کنار بیایید ولی برای دیگران بسیار دردناک باشد. به همین دلیل شما هیچوقت نمی توانید کاملا یک نفر را درک کنید زیرا هیچ راهی وجود ندارد که شما بتوانید دقیقا خود را جای او بگذارید. مطمئنا شما می توانید با او همدردی کنید و ببینید چطور می شود با دوستتان ارتباط برقرار کنید، اما تظاهر نکنید که کاملا او را می فهمید و می توانید افکار و احساسش را بخوانید.

 

خواست خدا بوده!

خب این حرف را اگر به کسی که ایمان قلبی خیلی خیلی قوی دارد می تواند کمک کند ولی اگر کسی باشد که ایمانش در حد متوسط باشد، حتما به این فکر خواهد افتاد که "چرا من؟". این همان حرفی است که مطمئن شما هم بارها شنیده اید. پس زدن این حرف به فردی که ناراحت است و اعصاب او در حدی نیست که بتوان این موضوع را کش داد و باز کرد که خداوند واقعا بد هیچکس را نمی خواهد و... بیشتر باعث خرد شدن اعصاب او خواهید شد مخصوصا اگر خودتان هم کاملا و قلبا به این موضوع باور و ایمان نداشته باشید که اوضاع بدتر می شود.

دلداری دادن

اگر کاری داشتی، به من بگو!

همه ی ما بارها و بارها این جمله را شنیده ایم و حتی شاید به کار برده ایم. زدن این جمله به کسی که ناراحت است و حتی شاید داغدیده باشد و حوصله ی خودش را هم ندارد، بسیار کلیشه ای و مسخره است. زیرا امکان ندارد که او با آن حال بدش به شما زنگ بزند و بخواهد که مثلا برایش خرید کنید مخصوصا اگر فرد خجالتی هم باشد که هیچ. به جای زدن این حرف ها و تعارفات همیشگی، خودتان دست به کار شوید و کارهایش را انجام دهید چون در مواقع سخت، فرد شدیدا محتاج محبت می شود و این کار شما می تواند به او دلگرمی هم بدهد. مثلا اگر می بینید که چیز زیادی در یخچالش باقی نمانده، کمی برای او خرید کنید یا مثلا اگر خانه اش نیاز به تمیز کاری دارد، دست به کار شوید و کمی برایش گردگیری کنید.

 

این هم میگذرد!

اگر فرد عزدار است، اصلا به او این حرف را نزنید. شاید در مواقع دیگر مانند ورشکستگی و یا... مفید باشد، اما زدن این حرف به یک فرد عزادار این معنی را می دهد که شما تمام درد و غم او را نادیده گرفته اید. به جای زدن این حرف باید صبر داشته باشید تا خود فرد به این نتیجه برسد و عزاداری اش را تمام کند.

 

سعی کنید موارد گفته شده را به خوبی در حافظه تان ثبت کنید چون مطمئنا شما هم در همچین وضعیتی قرار خواهید گرفت. همچنین در این مواقع بیشتر نزدیک عزیزتان باشید ولی ساکت نمانید زیرا فرد در همچنین مواقعی از لحاظ عاطفی فلج شده و کاملا احساس بدبختی و بیچارگی می کند پس حضور شما در این مواقع می تواند حسابی به او دلگرمی دهد و حالش را بهتر کند.

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 3

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.