• جستجو
  • 1403/02/05
قاعدگی

قاعدگی های دردناک(دیسمنوره)

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • پیش از بارداری
  • 2
  • ‫۵ سال و ۷ ماه قبل، جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۱۳:۰۶
به اشتراک بگذارید

عادت ماهانه ی طبیعی بدون درد و ناراحتی سپری می شود ، با وجود این کمتر دختر یا زنی پیدا می شود که در طول دوران قاعدگی اش از درد مختصر ناحیه ی زیر شکم و کمر شکایت نکرده و یا احساس خستگی و کسالت ننموده باشد . 

بسیاری از دختران جوان ، مخصوصا آن گروهی که بیشتر حساس و عصبی اند و فعالیت جسمی و روانی زیاد دارند دچار درد زیاد موقع قاعدگی می شوند و گاه درد آنها به قدری شدید می شود که انجام هر کاری را برای آن ها دشوار می سازد .

 

قاعدگی های دردناک بر دو نوعند :

1)    قاعدگی های دردناک اولیه یا طبیعی :

از زمان بلوغ تا مدت نامعلومب وجود دارند و گاهی خود به خود و بدون درمان برطرف می شوند . دخترانی که به این ناراحتی مبتلا هستند از درد شدید و متناوب ناحیه ی زیر شکم در هنگام قاعدگی شکایت می کنند که گاهی زودگذر است و فقط چند ساعت طول می کشد و گاه چندین روز متوالی ادامه می یابد . ممکن است ناراحتی های دیگر از قبیل خستگی ، کوفتگی ، کمر درد نیز با درد همراه باشد . قاعدگی یا عادت ماهانه یکی از نشانه های بلوغ و تراوش هورمون های جنسی در دختران است . سنی که به مرحله ی بلوغ می رسند می تواند متفاوت باشد و این امر به عوامل گوناگون بستگی دارد . عوامل محیطی ، نژاد ، آب و هوا ، تغذیه و ... در این امر دخالت دارند . بعضی از دختران در حدود 9 سالگی و عده ای حتی در حدود17 سالگی برای اولین بار قاعده می شوند .


اغلب پزشکان علت اصلی قاعدگی دردناک را تنگ بودن دهانه ی رحم می دانند زیرا در اثر تنگی ، خون قاعدگی داخل رحم جمع می شود و رحم با فشار زیاد روی خود سعی می کند آن را خارج کند و بدین ترتیب دردهای متناوب زیر شکم به علت انقباض عضله ی رحم به وجود می آید . اختلال عمل تخمدان ها و عدم تعادل هورمون های ترشحی تخمدان و هورمون های تناسلی و جنسی نیز در ایجاد این دردها بی تاثیر نیستند . به همین دلیل است که درمان در این مواقع نتیجه ی بسیار خوبی می دهد .

 

2)    قاعدگی های دردناک ثانوی یا اکتسابی :

بعضی از خانم ها که قبلا عادات ماهانه ی مرتب و بی درد داشته اند ممکن است به علت عفونت ، چسبندگی و یا کج شدن رحم به این عارضه دچار شوند . با درمان صحیح ، عوارض بالا برطرف می شود و بیماران بهبود حاصل می کنند . بسیاری از پزشکان به خانم هایی که دچار قاعدگی های دردناک می شوند ، رژیم غذایی کم نمک – چند روز پیش از قاعدگی – ورزش و تمرینات عضلانی سبک به خصوص شنا در فصل تابستان را توصیه می کنند . گاهی که درد شدت می یابد ، باید از قرص و شیاف مسکن برای تسکین دردها و ناراحتی های ناشی از قاعدگی نیز استفاده کرد . حمام گرم روزانه سبب آرامش می شود و زیان آور نیست .
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.