• جستجو
  • 1403/01/09
قاعدگی ماهانه

نظم و ترتیب و ناراحتی های قاعدگی ماهانه

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • پیش از بارداری
  • 2
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، دو شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۲۰:۵۸
به اشتراک بگذارید

فاصله ی بین روز اول شروع قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی را دوره ی ماهانه می نامند که به طور طبیعی مرتب و منظم است و بر حسب اشخاص مختلف بین ۲۲ تا ۳۶ روز طول می کشد .

خانم های منظم و دقیق اولین روز قاعدگی خود را همیشه در تقویم یادداشت می کنند تا در موقع ناراحتی ، طبیب خود را از وضعیت قاعدگی شان آگاه سازند . برخی از خانم ها فاصله ی بین دو قاعدگی را از روی اولین روز هر ماه حساب می کنند ، بدین طریق که اگر اولین روز قاعدگی شان اول ماه و شروع قاعدگی بعدی شان روز ۲۸ یا ۲۹ باشد به حساب این که یک ماه دوبار قاعده شده‌اند به طبیب مراجعه می‌کنند گاهی به حساب این که مثلاً روز معینی از ماه قاعده شده اند تصور می‌کنند که در ماه دیگر در همان روز باید قاعده شوند ، بدون این که فاصله بین دو قاعدگی را در نظر بگیرند . جلو افتادن سیر ۲ تا ۳ روز قاعدگی دلیل بر بی نظم بودن آن نیست آن چیزی که سبب بی نظمی عادات ماهانه می شود فواصل  بسیار کوتاه و یا طولانی بین دو قاعدگی است . 


قاعدگی طبیعی بدون درد و ناراحتی است ولی گروهی بسیاری از دختران و زنان از ناراحتی‌های جزئی از قبیل خستگی ، کوفتگی ، عصبانیت و کم حوصلگی شکایت می کنند . گروهی دیگر نیز مبتلا به ورم دست و پا می‌شوند و وزن بدنشان به علت جمع شدن مایعات افزایش می‌یابد . خون قاعدگی در حقیقت منعقد می شود ولی در اثر آنزیم های مخصوص حل کننده ی لخته ی خون ، در همان داخل رحم دوباره حل می شود . مقدار آهنی که همراه خونریزی قاعدگی از بدن دفع می شود قابل توجه است . حساسیت و بزرگ شدن پستان ها تا حدی طبیعی است زیرا پستان ها که جز و اعضای تناسی فرعی محسوب می شوند . تحت تاثیر هورمون های تناسلی قرار می گیرند و موقتا بزرگ و حساس می شوند . بسیاری از دختران جوان در موقع شروع قاعدگی و یا چند روز قبل از آن از درد ناحیه ی زیر شکم ، سردرد ، یبوست و یا زیاد شدن جوش صورت و بدن شکایت می کنند . این عوارض که گاهی تا چندین سال بعد از قاعدگی ادامه می یابند علت واضح و مشخصی ندارند ولی تا حدی ضعیف شدن تخمدان ها و عدم تعادل هورمون های تناسلی در پیدایش آنها موثراند و به همین دلیل درمان با هورمون گاهی نتیجه ی بسیار خوب می دهد . در بین مردم این طور شایع است که اکثر دختران جوان که ناراحتی های قاعدگی دارند ، بعد از ازدواج کردن بهبود نسبی یا کامل پیدا می کنند . صرف نظر از عوامل روحی و عصبی که ممکن است در این حالت به خصوص دخالت داشته باشند ، به طور کلی دلیل خاص دیگری برای اثبات این مطلب نمی توان یافت ، ولی نباید فراموش کرد که درمان روحی و پسیکوتراپی غالب اوقات موثر واقع می شود .

 

قاعدگی ماهانه

 

مدت و مقدار خون قاعدگی

مجموعه ی روزهایی که زن به طور متوسط در حالت قاعدگی به سر می برد سه تا پنج روز است ولی این مدت ممکن است خیلی کوتاه مثلا دو روز و یا خیلی طولانی مثلا هفت روز یا بیشتر باشد . هر عادت ماهانه ای که از هشت روز بیشتر و یا از دو روز کمتر طول بکشد غیر طبیعی تلقی می شود . عادت ماهانه ی طولانی و یا کوتاه ممکن است مربوط به اختلال عمل تخمدان ها و یا سایر غدد مترشحه ی داخلی باشد . مقدار خون از دست رفته باید بین 50 تا 150 گرم باشد . تحمل زن ها در برابر خونریزی به مراتب بیشتر از مردهاست و از طرف دیگر بدن مقداری خون را که در موقع قاعدگی به هدر می دهد در فاصله ی کوتاهی به کمک دستگاه خونساز ترمیم می نماید . مقدار خون قاعدگی در هر بار به درستی معلوم نمی شود ولی از روی تعداد دستمال ها و یا کهنه های بهداشتی می توان مقدار خون از دست رفته را تا حدی تخمین زد و بدین ترتیب به کیفیت و کمیت قاعدگی پی برد . هر زن در هر بار قاعدگی به طور متوسط 10 تا 12 دستمال بهداشتی مصرف می کند .


وضع قاعدگی زنان از لحاظ شدت خونریزی نیز تفاوت می کند . بدین صورت که نزد بعضی ها روز های اول و دوم قاعدگی خونریزی نسبتاً زیاد است ولی به تدریج کم می شود و نزد گروهی دیگر روزهای اول قاعدگی خونریزی کم است و به تدریج افزایش می‌یابد . لکه بینی طولانی قبل از شروع یا بعد از پایان قاعدگی را همیشه باید غیر طبیعی به حساب آورد و در مواردی که این عارضه شدید می شود ، حتماً باید به طبیب مراجعه کرد . خون قاعدگی بر خلاف خون سایر قسمت های بدن لخته نمی‌شود ولی گاهی ممکن است همراه با لخته های بسیار ریز باشد و در صورتی که خونریزی قاعدگی شدید شود معمولا لخته های فراوان و بزرگ نیز تشکیل می گردد . ازدیاد وزن را بعضی در نتیجه احتباس نمک و تجمع آب ، تحت تاثیر پروژسترون و هورمون های آدرنوکورتیکان می‌دانند . این گونه ازدیاد وزن قبل از هر قاعدگی اگر مرتبا تظاهر نماید ، پاتولوژیک محسوب می شود و آن را تورم قبل از قاعدگی می نامند .

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.