• جستجو
  • 1403/02/01
پیدایش قاعدگی

علت پیدایش قاعدگی

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • پیش از بارداری
  • 2
  • ‫۵ سال و ۷ ماه قبل، دو شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۲۰:۵۰
به اشتراک بگذارید

از آغاز خلقت بشر تاکنون عقاید و نظرات گوناگونی در مورد قاعدگی وجود داشته که گاهی نیز آمیخته با افسانه ها و خرافات بوده است . مثلاً قدیمی ها تصور می کردند که حلول ارواح و شیاطین در بدن زن موجب کیفیت قاعدگی می شود . 

هنوز هم گروهی از مردم را عقیده بر این است که خون قاعدگی مجموعه ای از عناصر و مواد ناپاکی بدن است و به همین دلیل زنی را که حال قاعدگی است ناپاک می دانند ولی امروز کیفیت قاعدگی به خوبی روشن گردیده است . همانطور که  می‌دانید ، تخمدان ها بعد از دوران بلوغ تحت تاثیر هورمون های ترشح غده هیپوفیز مغز تغییرات زیاد پیدا می کند و هر ماه یک بار سطح خارجی یکی از آنها محفظه کوچکی به نام فولیکول تشکیل می شود که بعد از دو هفته به علت  فشار ، مایع داخل آن می ترکد و تخمک درون آن آزاد می گردد . بعداً در محل خالی محفظه ، ساختمانی به وجود می آید به نام جسم زرد ( به علت رنگ آن) که وظیفه اش برحسب این که نطفه زن باردار شود و یا نشود ، متفاوت خواهد بود . اگر نطفه مرد وجود نداشته باشد یعنی مقاربتی انجام نگیرد ، تخمک بعد از ۲۴ ساعت از بین می رود و جسم زرد فقط تا دو هفته بعد از تشکیل شدن باقی می ماند و در این مدت هورمون های تناسلی استروژن و پروژسترون ترشح می‌شوند که از راه خون وارد بدن می شوند و تغییراتی در دستگاه تناسلی خارجی و داخلی ، به خصوص رحم ایجاد می کنند . جداره رحم تحت تاثیر هورمون های تناسلی ضخیم و پرخون می شود و چون در حدود روزهای ۲۵ تا ۲۸ قاعدگی ، جسم زرد از بین می رود  لذا مقدار ترشح هورمون ها  ناگهان قطع می شود و دیواره داخل رحم  که در اثر وجود هورمون ها تشکیل شده بود شروع به ریختن می‌کند و بدین ترتیب خون قاعدگی ظاهر می شود . حال اگر مقاربتی قبل از و یا در همان زمان تخمک گذاری انجام گیرد نطفه زن و مرد با هم ترکیب شود و تخم وجود بیاید و زن باردار شود ، جسم زرد حاملگی تا حدود چهار ماهگی باقی می ماند هورمون های مخصوص ترشح می کند . عمل تخمک گذاری همواره به  فواصل ۲۸ روز از بلوغ تا یائسگی ایجاد می شود  .


 هورمون های جسم زرد که تنها عامل نگهدارنده جنین هستند با اثری که روی جداره رحم دارند بستری مناسب برای پرورش و نمو جنین ایجاد می کنند و معمولاً مقدار این هورمون ها با پیشرفت بارداری زیادتر می گردد . عاملی که موجب کاهش هورمون های جسم زرد می گردند ممکن است سبب سقط جنین می شود بنابراین هرگاه علایم احتمالی سقط جنین نزد زنی ظاهر گردد ، از راه تزریق هورمون هایی که به طور مصنوعی ساخته می شود تا حدی می‌توان از ساقط شدن جنین جلوگیری کرد .

 

پیدایش قاعدگی
 

قاعدگی طبیعی و بلوغ زودرس

قاعدگی ماهانه یکی از تظاهرات دوران بلوغ در دختران است . سنینی که دختران به حد بلوغ می رسند متفاوت است و بستگی به عوامل محیطی ، نژاد ، آب و هوا و سرانجام طرز تغذیه آنان دارد . اصولاً در کشورهای گرمسیر دختران زودتر بالغ می شوند و در ایران سن معمولی بلوغ به طور متوسط بین ۹ تا ۱۷ سالگی است .


 مجموعه علایم بلوغ عبارتند از بزرگ شدن سینه ها ، ظاهر شدن موی زهار و زیر بغل ، قاعدگی و رشد و نمو دستگاه های تانسلی داخلی و خارجی . همچنین استخوان بندی لگن رشد می کند و لگن پهن می شود . حالات روحی قوی می شوند و احساسات و خواسته های جنسی  ظاهر می گردند . علائم بلوغ گاهی از اوقات ولی به ندرت در سنین کمتر از ۹ سالگی ظاهر می شوند و در نتیجه دختران بسیار کوچک قاعده می شوند و آماده باردار شدن می گردند . علت اصلی پدیده بلوغ زودرس ، اختلال عمل تخمدان ها و ترشح هورمون های تناسلی است ؛ بدین نحو که تخمدان ها به علت پیدایش غده های تخمدانی شروع به ترشح زیاد هورمون می کنند و این هورمون ها از راه جریان خون تمام تغییراتی را که در بالا ذکر کردیم به طور زودرس ایجاد می کنند . گاه و بیگاه در گوشه و کنار جهان اخبار مربوط به باردار شدن دختران بسیار کم سال در مطبوعات منعکس می شود ؛ برای مثال می توان از" لینا مدینا" جوانترین مادر اهل پرو از آمریکای جنوبی نام برد . این دختر کوچک در یک سالگی قاعده شد و چهار سال که از عمرش گذشت باردار گردید و توانست نوزاد داخل شکمش را به ۹ ماه برساند ولی به علت کوچکی جثه و لگن خاصره ، نوزادش را با عمل سزارین ، سالم به دنیا آوردند . علایم بلوغ گاه به علت کم کار کردن غده های بدن به خصوص غده تیروئید به تاخیر می‌افتد و این گونه دختران در سنین ۱۸ سالگی به بالا آورده می شوند . البته همراه این ناراحتی عوارض دیگری وجود دارد که جای بحث ما نیست . 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.