• جستجو
  • 1403/01/10
قاعده نشدن

قاعده نشدن و قطع قاعدگی

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • پیش از بارداری
  • 2
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۱۳:۱۲
به اشتراک بگذارید

دختران جوان قبل از دوران بلوغ و زنان در دو دوران بارداری و یائسگی قاعده نمی شوند .

به ندرت بعضی از دختران نوزاد چند روز بعد از تولد خونریزی مختصر رحمی پیدا می کنند و اغلب مادران به همین سبب وحشت زده می شوند . علت این خونریزی ، قطع ناگهانی و نقصان هورمون ترشحی در خون مادر است که از طریق جفت وارد بدن نوزاد می گردد و چون بعد از تولد ، جریان هورمون قطع می شود لذا همان کیفیت قاعدگی که در اثر قطع هورمون در مادر به وجود می آید در نوزاد نیز ظاهر می گردد . این عارضه بدون این که احتیاجی به درمان داشته باشد خود به خود از بین می رود و تکرار نمی شود . 


در هنگام بارداری ، زن قاعده نمی شود ولی بعضی ها وجود یک یا دو قاعدگی را در جریان بارداری امری طبیعی می دانند . آن چه باید به خاطر سپرد این است که قاعدگی زن در موقع بارداری قطع می شود و پیدا شدن هر گونه لک بینی و یا خونریزی جزئی غیز طبیعی تلقی می گردد . خونریزی های رحمی در دو – سه ماهه ی اول بارداری بیشتر مربوط به سقط جنین ، ضعف تخمدان ، زخم ها ، عفونت های دستگاه تولید مثل می باشند . مادرانی که در آغاز بارداری دچار خونریزی می شوند بهتر است تا قبل از رسیدن طبیب استراحت کنند و سپس هر چه زودتر تحت درمان قرار گیرند .


در موقع شیردادن ، وضع قاعدگی زن دچار تغییر می شود به این معنی که بعضی از مادران تا زمانی که نوزاد خود را شیر می دهند اصلا قاعده نمی شوند ولی به دنبال از شیر گرفتن نوزاد قاعدگیشان شروع می شود . گروهی دیگر از مادران فقط در دوره ی چند ماهه ی شیردهی قاعده نمی شوند ولی بعد از مدتی قاعدگی آنها دوباره با وجود شیردادن آغاز می گردد .


بارها این سوال از طرف خانم ها مطرح می شود که آیا مادرانی که نوزاد خود را شیر می دهند ولی قاعده نمی شوند باردار می شوند یا نه ؟ در جواب باید گفت که گروه نسبتا زیادی از مادران با اطمینان به این که در موقع شیردادن باردار نمی شوند جلوگیری نمی کنند ولی بعد از مدتی متوجه می شوند که باردار شده اند . برای توضیح این مطلب همان طور که یادآور شده ایم ، تکرار می کنیم که اصولا باردار شدن زن با شیردادن او ارتباطی ندارد و وقتی زن باردار می شود که تخمک گذاری انجام شده باشد و چون در موقع شیردادن اکثر مادران تخمک گذاری انجام نمی دهند بنابراین اگر جلوگیری نکنند باردار نخواهند شد . سوال دیگر این است که چطور بدانیم در زن تخمک گذاری انجام می شود یا نه ؟ در جواب باید گفت : بسیار مشکل است زیرا تخمک گذاری علائم مشخص ندارد و همیشه قبل از شروع قاعدگی صورت می گیرد ، بنابراین اگر مادران شیرده با این حساب جلوگیری نکنند آماده ی بارداری می شوند .

 

قطع شدن قاعدگی ممکن است به عوامل زیر نیز مربوط باشد :

1)    تغییرات آب و هوا و نقل مکان از یک کشور به کشوری دیگر و یا از یک شهر به شهری دیگر ؛ این کیفیت بیشتر در مورد زن های بسیار حساس و زودرنج صدق می کند .

2)    عفونت دستگاه های تناسلی داخلی و خارجی ، مخصوصا عفونت تخمدان و لوله های رحمی .

3)    کم خونی ها و بدی تغذیه و مسکن ، کم شدن مقاومت بدن به سبب بیماری های مختلف به ویژه سل و سیفیلیس و مالاریا .

4)    علل روحی ، از قبیل ترس و وحشت و شوک و بالاخره ترس از باردار شدن که به خصوص نزد دختران جوان زیاد دیده می شود .

 

چه موقع از قاعدگی احتمال باردار شدن زیاد است ؟ : تخمک گذاری نزد زنانی که قاعدگی مرتب و منظم دارند در حوالی روزهای 12 تا 16 قاعدگی صورت می گیرد . چون تخمک فقط 24 ساعت زنده می ماند لذا اگر مقاربت جنسی هم زمان و یا قبل از موعد نطفه گذاری انجام نگیرد تخمک از بین می رود و زن باردار نمی شود . از ان جا که نطفه ی مرد (اسپرماتوزوئید) تا چند روز هم می تواند در داخل رحم زنده بماند ، اگر مقاربتی قبل از موقع تخمک گذاری و یا در همان زمان یعنی حوالی روزهای 10 تا 16 قاعدگی صورت گیرد امکان دارد تخمک که بعدا تشکیل می شود توسط نطفه ی مرد بارور شود و بدین ترتیب زن باردار گردد . بنابر آن چه گفتیم به این نتیجه می رسیم که حداکثر احتمال باردار شدن زن در حوالی روزهای تخمک گذاری یعنی اواخر هفته ی دوم و اوایل هفته ی سوم قاعدگی است . در اوایل هفته ی اول و اواخر هفته ی سوم احتمال باردار شدن کم و در هفته ی چهارم تقریبا به صفر می رسد .


برخلاف تصور عامّه ، زن در موقع قاعدگی باردار نمی شود زیرا در این هنگام دیواره ی داخل رحم شروع به ریختن می کند و محلی برای نگه داری و پرورش تخم باقی نمی ماند .

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.