• جستجو
  • 1403/02/01
بروکلی

خواص بروکلی سبزی ضد سرطان

  • نویسنده سایت
  • آشپزی و تغذیه
  • خواص خوراکی ها
  • 3
  • ‫۵ سال و ۳ ماه قبل، سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷، ساعت ۲۳:۳۷
به اشتراک بگذارید

بروکلی تا قرن بیستم برای مردم دنیا به غیر از فرانسه و ایتالیا ناشناخته بود . در سال ۱۹۲۳ این سبزی به وسیله یک نفر ایتالیایی در کالیفرنیا کشت داده شد و کم کم در آمریکا هم شناخته و به مصرف رسید و از آن سال تا کنون میزان مصرف آن به سرعت افزایش یافته است . 

بروکلی از خانواده کلم می باشد . کلم ، بروکلی ، کلم بروکسل و گل کلم همه از خانواده Cruciferous می باشند .
هنگام خرید بروکلی دقت کنید که ساقه آن تازه و تر و گل های آن از هم باز نشده باشد . هنگامی که بروکلی کهنه باشد قسمت گل آن زرد و از هم باز می شود .


بروکلی گاز زیادی در معده تولید می کند ولی اگر آن را کمی بپزید این ناراحتی را نخواهید داشت آن هایی که گاز معده دارند باید بروکلی را نیم پز کنند زیرا کلروفیل زیاد آن ، اثر گوگرد را که گاز تولید می کند خنثی می سازد .

 

خواص بروکلی

تمام گیاهان خانواده کلم از جمله بروکلی خواص خود را هنگامی نشان می دهند که با غذای پروتئینی خورده شود زیرا بروکلی مواد پروتئینی را به طرف مغز هدایت می کند . بروکلی مقدار بسیار کمی کالری دارد و قدرت تمیز کنندگی بسیار خوبی را داراست .
مواد موجود در ۱۰۰ گرم بروکلی به قرار زیر است :

انرژی         ۲۳ کالری

پروتئین         ۲.۲ گرم 

چربی         0.1 گرم

نشاسته        3.4  گرم

کلسیم         ۸۰ میلی گرم

فسفر         ۴۷ میلی گرم

آهنگ         1.3 گرم

ویتامین A         به مقدار ۲۲۰۰ واحد

ویتامین B1     به مقدار 0.05  میلی گرم

ویتامین B2    به مقدار 0.13  میلی گرم

ویتامین B3     به مقدار 0.55  میلی گرم

ویتامین C      به مقدار ۷۵ میلی گرم

خواص بروکلی
 

خواص طبی بروکلی

اگر در بین تمام سبزیجات شناخته شده بخواهیم یک گیاه ضد سرطان را انتخاب کنیم ؛ بی تردید گیاهان خانواده کلم و مخصوصاً بروکلی در درجه اول خواهد بود و هیچ گیاهی موثرتر از بروکلی برای ضد سرطان وجود ندارد .

 

گیاهان خانواده کلم خاصیت ضد اکسیدان دارند . به این معنی که اکسیژن حاصله از متابولیسم بدن را که مخرب می باشد و سلول ها را از بین می برد خنثی می سازد و مانند شروع فعالیت های مواد سرطان زا می باشد .

 

بدن ما هر لحظه در معرض عوامل شیمیایی و محیطی سرطان زا قرار دارد و همه این عوامل سلول های بدن ما را تحت تاثیر قرار داده ، آنها را خراب کرده و به امراض مختلف مانند سرطان دچار می سازد . بنابراین برای حفظ سلول ها در مقابل این عوامل شیمیایی باید سدی ایجاد کرد و با آنها به مقابل پرداخت و بهترین دفاع در مقابل این عوامل مواد غذایی طبیعی ، مخصوصاً سبزیجات از همه مهمتر خانواده کلم می باشد .

 

تحقیقاتی که در مورد سرطان روده بزرگ انجام شده نشان داده است که افرادی که از کلم و بروکلی استفاده می کنند ابتلا به سرطان روده بزرگ در آنها ، پایین ترین حد بوده است و کسانی که هفته‌ ای چهار بار بروکلی و کلم می‌خورند به هیچ وجه سرطان روده در آنها دیده نمی‌شود .

 

در سال ۱۹۷۰ تحقیقاتی در مورد بروکلی روی موش ها انجام گرفت به این صورت که به موش ها بروکلی و کلم می دادند و ضمناً مواد سرطان زا هم به آنها تزریق می کردند و با کمال تعجب مشاهده کردند که تعداد زیادی از موش ها به سرطان مبتلا نمی شوند .


بروکلی و تمام خانواده کروسیفر دارای ماده ای به نام Indol که خاصیت ضد سرطان دارد می‌باشند که بدن را از ابتلا به سرطان محافظت می کند و حتی هنگامی که بدن به سرطان مبتلا شود ،در صورت استفاده از این ماده رشد غده سرطانی را متوقف می کند . 

 

پس همیشه سعی کنید که بروکلی را جزو غذای روزانه و سالاد خود قرار دهید .
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.