• جستجو
  • 1403/01/10
تغذیه و مطالعه

تغذیه و تاثیر آن بر مطالعه

  • نویسنده سایت
  • روانشناسی
  • مشاوره
  • 3
  • ‫۵ سال و ۵ ماه قبل، جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۳۲
به اشتراک بگذارید

اگر از ابتدا به نقش مواد غذایی مختلف در بدن بپردازیم ، شما هم قطعا برنامه غذایی خود را بهتر می‌توانید تنظیم کنید . 

وقتی از سوء تغذیه صحبت به میان می‌آید ، غالباً گمان می شود فردی که دچار سوء تغذیه شده ، احتمالاً احساس گرسنگی نیز می کند . به همین علت اکثر افراد چون احساس گرسنگی می کنند به اندازه ی کافی غذا خورده‌اند دچار سوء تغذیه نمی‌شوند .اما واقعیت چیز دیگری است . سوء تغذیه به معنای عدم دریافت کافی مواد مغذی توسط بدن می باشد . این مشکل در اثر نداشتن برنامه صحیح غذایی و عوض شدن ذائقه ایجاد می گردد . برنامه غذایی بسیاری از دانش آموزان ، شامل مواد کم ارزش مانند : چیپس ، اسنک ، نوشابه و فست فودها و... می باشد . بنابراین داشتن برنامه صحیح تغذیه ای می تواند علاوه بر حفظ سلامتی ، قدرت یادگیری و کیفیت مطالعه شما را نیز بالا ببرد ؛ زیرا وقتی تمام نیازهای غذایی بدن تامین شود ، آرامش اعصاب و افزایش تمرکز را در پی خواهد داشت .


مواد غذایی را می توان به سه دسته «پروتئین ها» ، «ویتامین ها و ترکیبات مغذی» و «قندها و چربی ها» تقسیم نمود . پروتئین ها باعث ساخت بافت ها می شوند ؛ ویتامین ها و ترکیبات مغذی انجام واکنش شیمیایی را برعهده دارند قندها و چربی ها عمده تامین کننده انرژی بدن می باشند که انجام فعالیت‌های اندام های حیاتی را میسر می‌سازند .

 

پروتئین های حیوانی شامل گوشت (قرمز و سفید) ، لبنیات (شیر ، ماست ، پنیر) و تخم مرغ می شوند پروتئین‌های گیاهی را می توان در قارچ ، لوبیای سبز ، حبوبات ، غلات ، مغز بادام ، گردو ، فندق ، پسته و … یافت .

 

ویتامین ها را بیشتر با مصرف میوه ها و سبزیجات تازه می توان دریافت کرد . قندها و چربی ها را نیز همان طور که از نامشان پیداست ، در غذاهایی چون جگر ، کشمش ، عسل ، خرما و میوه های شیرین می توان یافت .

 

تغذیه و مطالعه

 

توصیه می شود صبحانه شما شامل غلات (مواد قندی) و پروتئین باشد . مغز ، مواد قندی مورد نیاز خود را از طریق تجزیه نشاسته ی موجود در غلات تأمین می‌کند ولی مصرف زیاد مواد قندی باعث ایجاد خستگی و کاهش آب بدن می‌شود . همچنین خوردن مواد با چربی زیاد ، در بدن احساس خواب آلودگی ایجاد می کند . خوردن شیرینی و قند های ساده شما را به مصرف مواد قندی عادت می‌دهد . این امر پس از مدتی مخصوصاً در جلسات امتحانی باعث افت قند خون می شود .

 

تغذیه و مطالعه

 

یکی از علل اضطراب می تواند کم خونی باشد . افرادی که دچار عارضه ای کم خونی هستند ، بهتر است مصرف گوشت ، جگر و ماهی را در برنامه غذایی خود افزایش دهند . نوشیدن آب و مایعات کافی نیز باعث شادابی و افزایش قدرت یادگیری می‌شود .
در هنگام درس خواندن و مطالعه ، غذا نخورید . در برنامه غذایی خود آجیل های مغزدار را جایگزین اسنک ، چیپس و … کنید . از مواد حاوی کافئین نظیر قهوه ، انواع نوشابه ( انرژی زا) که محرک مغز می باشند ، خودداری کنید . مخصوصا خیلی از دانش آموزان به منظور بیدار ماندن در شب ،از این نوع مواد ( قهوه ، چای و نوشابه های انرژی زا) استفاده می کنند .ضمن توصیه اکید به ترک این عادت ، پیشنهاد می گردد برنامه درسی خود را طوری تنظیم کنید که شب ها حدود ساعت 11.5 الی 12 بخوابید . اگر خواب شبانه شما کامل نباشد . در طی روز دچار اضطراب و عدم تمرکز می شوید که این امر به کلی بازدهی مطالعه را کاهش می دهد . استفاده ی به اندازه از غذاهای حاوی امگا ۳ ، نظیر ماهی ، روغن های سویا و گردو موجب تقویت حافظه کوتاه مدت و درازمدت می‌شود . قسمت های چرب امگا ۳ ، مواد غذایی موثر در افزایش حافظه هستند . ویتامین های گروه B نیز بسیار باعث آرامش اعصاب می‌شوند . همیشه توصیه می شود ۳ وعده غذایی را در هر شرایطی مصرف کنید . حذف هیچکدام از وعده های غذایی جایز نیست .

 

تغذیه و مطالعه

 

عصرانه

با توجه به این که درس خواندن دانش آموزان اکثراً بین ساعت های ۵ الی ۹ شب رخ می دهد ، خوردن میان وعده عصرانه در این زمان ضروری است برای میان وعده می توانید انواع میوه ها ، آجیل و ساندویچ های غیر از سوسیس و کالباس و ... را در نظر بگیرید . داوطلبان کنکور می توانند به جای مصرف ۳ وعده غذای سنگین و حجیم ، تعداد دفعات غذا خوردن رو به ۵ الی ۶ وعده غذایی سبک تر برسانند .

 

تغذیه و مطالعه

 

صبح امتحان

برای صبحانه روز آزمون از موادی استفاده کنید که قند آنها سریعاً وارد خون می شود . از جمله این مواد می تواند آبمیوه ، عسل و مربا به همراه موادی چون نان و غلات که قند آن ها به تدریج وارد خون می شود ، باشد . سعی کنید از خوردن مواد چرب مانند کره و تخم مرغ در روز آزمون بپرهیزید ؛ چرا که این مواد با افزایش چربی خون تمرکز را کاهش می دهند .

 

در طی امتحان

حتماً در طول آزمون به منظور جلوگیری از افت قند خون از آب ، آبمیوه و بیسکویت اندازه استفاده کنید . زمانی که در حال خوردن خوراکی می باشید ، لحظه ای دست از کار بکشید و با آرامش آن زمان کوتاه را سپری می‌کنید . 
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.