• جستجو
  • 1403/01/09
خواص

خواص استفاده از سبوس برنج

  • نویسنده سایت
  • آشپزی و تغذیه
  • خواص خوراکی ها
  • ‫۴ سال و ۹ ماه قبل، سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ساعت ۱۷:۲۳
به اشتراک بگذارید

سبوس برنج، پوسته خارجی دانه برنج است که سرشار از ویتامین ها، آهن، روی و فیبر بوده و نقش به سزایی در حفظ سلامت بدن، پوست و مو دارد. در این مقاله از سایت یاربانو با خواص و فواید سبوس برنج آشنا خواهید شد.


سبوس برنج که همان پوسته خارجی دانه برنج است حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامینB1، ویتامینB2، ویتامینB5، ویتامینB6، ویتامینE، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سلنیوم، فیبر و اسیدهای چرب ضروری می باشد که طی پروسه آماده سازی برنج سفید از آن جدا می شود. به همین دلیل برنج سفید بسیاری از خواص خود را از دست می دهد.

ارزش غذایی در 100 گرم از سبوس برنج :

از دیدگاه طب سنتی سبوس برنج دارای طبعی متعادل است و فواید فراوانی برای سلامت بدن دارد. در زیر به برخی از مهمترین خواص سبوس برنج اشاره می کنیم:

نتیجه تحقیقات نشان می دهد که استفاده از رژیم غذایی کم چرب به همراه مصرف سبوس برنج می تواند حدود 14 درصد کلسترول و یا چربی بد خون را کاهش دهد.

 

سبوس برنج سطح کلسترول خون را پایین می آورد، برای حفظ سلامت عروق قلبی مفید است و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می کند. 

 

روغن سبوس برنج در دمای بالا, خاصیت خود را از دست نمی دهد، به همین جهت یکی از بهترین گزینه ها برای سرخ کردن مواد غذایی به شمار می رود. همچنین سرخ کردن مواد غذایی با این روغن، کیفیت آن ها را کاهش نمی دهد.

 

سبوس برنج یکی از بهترین منابع فیبر است. فیبر موجود در سبوس برنج قندخون را کنترل می کند.
علاوه بر این فیبر موجود در سبوس برنج برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش مفید است و افرادی که از یبوست رنج می برند می توانند از سبوس برنج یا روغن آن استفاده کنند. 

 

یکی دیگر از مزایای سبوس برنج کمک به لاغری است. اگر به دنبال کاهش وزن هستید می توانید یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را درون یک کاسه ماست بریزید و مخلوط کنید. ده دقیقه قبل از صرف ناهار و شام میل کنید. این کار مانع پرخوری شده و کاهش وزن را به دنبال دارد.

 

چگونه سبوس برنج را به برنامه غذایی خود اضافه کنیم؟
برای اضافه کردن این ماده مفید به برنامه غذایی خود کافیست از پودر سبوس برنج برای تهیه انواع نان، کوکی و شیرینی استفاده کرده یا به هنگام پخت و پز از روغن سبوس برنج استفاده کنید. همچنین در صورت استفاده از برنج سفید نیز می توانید مقداری در آخرین مرحله از پخت برنج مقداری سبوس برنج به آن اضافه کنید تا از خواص این ماده خوراکی بهره مند شوید.
 

سبوس برنج و حفظ سلامت پوست و مو:
طبق توصیه متخصصان طب سنتی مصرف سبوس برنج در درمان ریزش مو تأثیر گذار است؛ زیرا این ماده غذایی سرشار از مقادیر بالای آهن، مس و ویتامین های گروه B است که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو به افزایش رشد مو کمک می کند. 
یکی دیگر از خواص سبوس برنج تاثیر بر روی پوست صورت است؛ چرا که این ماده سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین E می باشد که باعث تقویت و جوان سازی پوست می شود. علاوه بر این طبق توصیه متخصصان طب سنتی استفاده از سبوس برنج به عنوان ماسک  به روشن شدن و رطوبت رسانی پوست صورت نیز کمک می کند.
 

روش تهیه ماسک سبوس برنج برای تقویت مو:
دو قاشق غذاخوری سبوس برنج را در دو لیتر آب ریخته و به مدت 15 دقیقه بجوشانید، سپس بگذارید تا سبوس ها ته نشین شوند. این ترکیب را از صافی عبور داده و بر روی موها و پوست سر بریزید؛ خوب ماساژ دهید و بعد از 20 دقیقه آبکشی کنید.
 
روش تهیه ماسک سبوس برنج جهت رطوبت رسانی پوست صورت:
دو قاشق غذاخوری پودر سبوس برنج را در یک فنجان آب گرم حل کنید و با یک پد پنبه ای بر روی پوست صورت بمالید، بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید. 

توجه: قبل از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی مختلف بدن، مقداری کمی از آن را به مدت 20 دقیقه بر روی پوست دست خود بمالید تا از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید. 
 
مصرف بیش از حد سبوس برنج و اثرات جانبی آن:
مصرف بیش از حد سبوس برنج باعث ایجاد مشکلاتی در روده، ایجاد نفخ و ناراحتی معده می گردد. در صورت داشتن چسبندگی و زخم های روده و معده بهتر است کمتر از سبوس استفاده کنید. همچنین سبوس برنج در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شود که با خارش و قرمزی پوست همراه است.
طبق توصیه متخصصان بهتر است زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف سبوس برنج اجتناب کنند.
 

مصرف سبوس برنج و تداخلات دارویی:
  سبوس برنج شامل مقدار زیادی  فیبر است و ممکن است اثر بخشی دارو را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل دارویی بهتر است سبوس برنج را با فاصله حداقل یک ساعت پس از خوردن داروها مصرف کنید.

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.