• جستجو
  • 1403/02/06
تاثیر گوشی بر کارت بانک

آیا موبایل کارت بانکی را می سوزاند؟

  • نویسنده سایت
  • فکت
  • آیا میدانستید
  • 4
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، یک شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۲۰:۱۵
به اشتراک بگذارید


تقریبا همه ی ما همیشه در مورد امواج موبایل و خطرات آن بسیار شنیده ایم. یکی چیز هایی که شنیدیم این است که امواج موبایل می تواند کارت عابر بانک را بسوزاند. اما آیا این خبر درست است؟  

گاوس GAUSS چیست؟

گاوس واحد اندازه گیری میدان مغناطیسی و یا واحد اندازه گیری چگالی شار مغناطیسی است. گاوس به احترام کارل فریدیش گاوس (Carl Friedrish Gauss ) ریاضیدان بزرگ آلمانی ، نام گذاری شده است. پس متوجه شدیم که میدان مغناطیسی یا نیروی مغناطیسی یک دستگاه مثل تلفن همراه و یا آهن ربا با گاوس سنجیده می شود. برای مثال گفته می شود این دستگاه 100 گاوس قدرت یا میدان مغناطیسی دارد.

 

حقیقت پشت کارت های اعتباری

کارت های اعتباری با وادارندگی کم (همچون کارت هتل) به گونه ای طراحی شده اند تا بتوان توسط کدهای جدید آنها را چندین بار پیاپی کد نویسی کرد. برای تسهیل اینکار، آنها را اندکی ضعیف تر ساخته تا هر بار بتوان کدهای جدید را بر روی آنها نوشت. در حالیکه برخی کارت های اعتباری دیگر(همچون کارت بانکی) نیازی به تغییر های مجدد ندارند و یک سری اطلاعات ثابت برای مدت طولانی نیاز است در آنها ذخیره شود بنابراین آنها را بسیار مقاومتر ساخته و به اصطلاح آنها را کارتهایی با وادارندگی زیاد می گویند. کارت های اعتباری ضعیفتر با قرار گرقتن در میدان های مغناطیسی اندکی قویتر از خود، همچون میدان مغناطیسی موبایل می توانند اطلاعات خود را از دست بدهند و در اصطلاح دی مگنتایز(از دست دادت حالت مغناطیسی) شوند.

حتما تا به حال دیده اید که همه ی کارت های اعتباری یک نوار مغناطیسی دارند که هسته و مهم ترین بخش یک کارت است و اگر از کار بیفتد، کارت اعتباری شما می سوزد. این نوار مغناطیسی در صورتی آسیب می بیند که در معرض یک میدان مغناطیسی 1500 گاوسی قرار داده بشوند. این در حالتی است که امواج موبایل ها و تبلت های هوشمند تنها در حد 2 .1 الی 10 میلی گاوس میدان مغناطیسی دارند. و یا برای مثال دیگر آهن رباهایی که برای چفت شدن درب یخچال به کار می روند حدود 100 گاوس میدان مغناطیسی دارند. یکی از دستگاه هایی که امکان آسیب رساندن آن به کارت اعتباری شما بسیار زیاد است، دستگاه MRI است و بسیاری از افراد پس از استفاده از دستگاه MRI کارت اعتباری خود را از دست داده اند چون میدان مغناطیسی این دستگاه حدود 15000 گاوس می باشد. 
نکته ی قابل توجه دیگر آن است که میدان مغناطیسی هم چندان اهمیتی ندارد و بیشتر زمان قرار گرفتن کارت در برابر میدان مغناطیسی بسیار مهم تر است. مثلا با اینکه دستگاه MRI میدان مغناطیسی بسیار بالایی دارد ولی اگر کارت خود را در مدت زمان کوتاه در کنار آن قرار دهید اتفاقی برای آن نیفتد ولی اگر کارت خود را در کنار یک آهن ربای معمولی در مدت زمان طولانی و مکررا قرار دهید، امکان سوختن آن وجود دارد. اما این موضوع درمورد موبایل ها و گوشی ها و تبلت های هوشمند به هیچ عنوان صدق نمی کند زیرا میدان مغناطیسی آن بسیار بسیار کم است خصوصا اگر کارت خود را در فاصله ی بیشتر از 2 سانتی متر از گوشی قرار دهید.
بیشتر از اینکه در مورد امواج موبایل بر آسیب دیدن کارت خود نگران باشید باید نگران مخدوش شدن و تا شدن نوار های مغناطیسی و یا چیپ های الکترونیکی باشید. چیپ الکترونیکی به قطعه ی مربعی شکل و زرد رنگ  بر روی کارت ها گفته می شود که اطلاعات کارت را نگهداری می کنند. پس دیگر نگران نباشید و بدون هیچ ترس و دلهره ای کارت خود را  در کنار گوشی تان قرار دهید و خیالتان راحت باشد که قبلا تمهیدات لازم در کشورهای مبدا این تکنولوژی برای این قبیل اتفاقات فراهم شده است.

 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 3

  • 0

  • 1

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.