• جستجو
  • 1403/01/10
دلیل شارژ اولیه گوشی ها

آیا شارژ اولیه گوشی برای گوشی های هوشمند امروزی نیاز است؟

  • نویسنده سایت
  • فکت
  • آیا میدانستید
  • 3
  • ‫۵ سال و ۵ ماه قبل، دو شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۱۸:۰۲
به اشتراک بگذارید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام خرید گوشی، فروشنده به شما می گوید پس از اینکه شارژ گوشی خالی شد، آنرا به شارژ بزنید تا 100درصد شارژ شود. دلیل این کار چیست؟ آیا این قضیه صحیح است؟

شارژ اولیه گوشی برای چیست؟

قبل از اینکه گوشی های هوشمند و باتری های لیتیوم یون و لیتیوم پلیر آن ها معرفی شوند، از باتری هایی به نام نیکل کادمیوم استفاده می شد. این باتری های نیکل کادمیوم به طوری ساخته می شدند که حتما باید از تمامی فضای باتری استفاده می شد تا باتری تمام فضای خودش را بشناسد و در غیر اینصورت، باتری با قسمت هایی آشنا نمی شد و به مرور زمان بی استفاده و نادیده گرفته می شد. در واقع میتوان گفت باتری های دارای یک جور حافظه یی بودند.
برای مثال اگر گوشی شما 30 درصد شارژ داشت و شما آن را تا 80 درصد شارژ می کردید، محدوده ی بین 30 تا 80 در حافظه ی گوشی ثبت می شد و بقیه ی فضای باتری یعنی زیر 30 و بالای 80 کاملا نادیده گرغته می شد و باتری از آن استفاده ای نمی کرد.

البته  اشتباه متوجه نشید، این مسئله در طول زمان اتفاق میفتاد و با یک بار و یا دوبار تکرار اتفاقی نمی افتاد و بستگی به تکرار این کار داشت ! به این طرزعمل باتری های نیکل کادمیومی Memory Effect یا  اثر حافظه گفته می شد. البته منظور از حافظه این نیست که داخل باتری یه چیپ حافظه وجود داشته باشه ، ماهیت این باتری ها اینجوری بود.
در نتیجه ، از همان زمان ، موقع خرید گوشی جدید ، فروشنده ها توصیه می کردن که باتری گوشی رو اول تخلیه کنید و بعد 12 ساعت شارژ کنید تا مشکل اثر حافظه بوجود نیاد. به این ترتیب است  که قضیه شارژ اولیه گوشی موبایل شکل گرفت و تا همین الان هم بین مردم و فروشنده ها وجود دارد.

 

حال شارژ اولیه ی گوشی برای گوشی ها و تبلت های هوشمند امروزی هم لازم است؟

شاید برای شما جالب باشد که باتری های جدید دقیقا بر عکس باتری های قدیمی هستند یعنی دیگر نیازی نیست که حتما تخلیه شوند و حتما فول شارژ بشوند . اتفاقا همیشه توصیه میشود که هر وقت که پریز برق در دسترس داشتید، گوشی تان رو شارژ کنید درواقع شارژ پراکنده برای باتری های جدید بسیار بهتر است. البته باتری های جدید هم محدودیت هایی دارند،  که در پست های بعدی این محدودیت هارا بیشتر توضیح خواهیم داد.
باتری های جدید دیگه مشکل Memory Effect یا اثر حافظه رو ندارند و به همین دلیل ، شارژ اولیه گوشی برای باتری های جدید  یک چیز کاملا بی معنی است .
بهترین حالت برای نگهداری باتری های جدید این است که میزان شارژ آنها را بین 40 تا 80 درصد نگه دارید . توصیه میشود شارژ باتری های جدید زیر 15 درصد نباشد و از طرف دیگر هم همیشه باتری رو تا 100 درصد شارژ نکنید چون در هر دو حالت فشار زیادی به باتری وارد می شود.

علمی تر آن این است که که ولتاژ توصیه شده برای باتری های جدید حدود 3.84 ولت می باشد و این ولتاژ در محدوده شارژ بین 40 تا 80 درصد اتفاق میفتد . به همین دلیل است که وقتی شما گوشی جدید می خرید ، شارژ باتریش روی 40  50 درصد تنظیم شده در واقع خود شرکت سازنده باتری رو روی 40  50 درصد قرار میده تا فشار به باتری نیاد . به همین دلیل شارژ اولیه گوشی بعد از خرید لازم نیست و شما می توانید همون موقع که گوشی رو تحویل گرفتید هرجوری که دوست دارید با گوشی کار کنید ، مثلا بازی کنید ، برید تو اینترنت و یا هر کار دیگه ای رو انجام بدهید و نگران خراب شدن باتری گوشی نباشید و به این نکته توجه داشته باشید که شرکت های سازنده خیلی باهوش تر این حرفا هستند که به این مشکلات فکر نکنند چون آنها می خواهند مشتریشان راحت باشد و عملیات فروش یک محصول زودتر انجام  شود.

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.