• جستجو
  • 1403/02/11
حرف شنوی کودکان

چگونه فرزندمان را حرف شنو کنیم؟

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • تربیت کودک
  • 4
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۰۵:۳۰
به اشتراک بگذارید

یکی از آرزوهای تمامی والدین این است که فرزندانشان از آنها حرف شنوی داشته باشند ولی نمی دانند چطور باید این کار را انجام دهند و گاها مرتکب اشتباهاتی میشوند. با ما همراه باشید تا چند راهکار در این زمینه به شما بیاموزیم.

زورگویی ممنوع!

توجه داشته باشید که فرزند شما هم مثل هر آدم دیگری حق انتخاب دارد، پس در تلاش نباشید تا همیشه حرف های خود را به او بقبولانید و اورا وادار کنید تا همیشه گوش به فرمان شما باشد. این کار حتی میتواند نتیجه عکس هم داشته باشد.

 

مثبت برخورد کنید.

اگر فرزندتان کار خوب و مناسبی انجام داد، بلافاصله اورا تشویق و تحسین کنید. سپس از او درخواست نماييد (يا او را راهنمايي کنيد) باز هم کار خوبی را انجام دهد. برای هرکار خوبی که انجام می دهد امتیازی قائل شوید مثلا:"اگر لیوان شیرت را سر بکشی و قبل از ساعت ده بخوابی، دو امتیاز مثبت میگیری". برای هر تعداد امتیاز یک جایزه در نظر بگیرید.

 

رفتار نرم و خوبی با او داشته باشید.

 هر وقت می خواهید از او درخواست انجام کاری کنید، به سمت او برويد و به نرمي او را لمس کنيد. به طوري که حضور شما تقريبا موافقت کودکتان را ضمانت کند. اکنون درست در جايي هستيد که فرمان شما به يک عمل تبديل مي شود. شما مي خواهيد فرزندتان ميز را بچيند، اگر با فرياد از او بخواهيد که از آن طرف خانه بيايد و ميز را بچيند، حتما موثر نخواهد بود؛ بهتر است نزد او برويد و آنچه که مي خواهيد به او بگوييد، سپس با او به آشپزخانه برويد.

 

همواره او را راهنمایی کنید.

 او را به سمت رفتار های خوب و پسندیده سوق دهید. اگر او به چيزي دست مي زند که نبايد دست بزند، به او بفهمانيد که دقيقا چه چيزهايي را مي تواند لمس کند يا بردارد. اگر او روي مبل بالا و پايين مي پرد، به جاي اينکه او را سرزنش کنيد، به او مکانی را نشان دهید که بتواند در آنجا اینکار را انجام دهد.

 

اعتماد به نفس آنهارا را دست کم نگیرید!

اگر کودکتان  روي ميز ايستاده و مي خواهيد او را پايين بياوريد، از این روش استفاده کنید: «اجازه نداري روي ميز بايستي، خودت پايين مي آيي يا من کمکت کنم؟» در اين صورت شما به نوعي ناتواني هاي او را مهار مي کنيد و اعتمادبه نفس از شما به فرزندتان انتقال مي يابد.
 

قبل از حضور در جمع، به او آمادگی بدهید.

اگر فرزندتان در حضور ديگران رفتار ناشایستی انجام دهد، باعث خجالت شما مي شود و افرادي که شاهد خرابکاري او هستند رنجيده مي شوند. در اين زمان اگر به او بگوييد: «این کار را نکن»، معمولا تغییری در رفتارش نمی دهد. قبل از هر حضور در هر مکان جدیدی، موقعيت را براي او شرح دهيد و بگویید چه انتظاراتی دارید. به طور مثال بگوييد: « وقتي فردا به جشن تولد مي رويم، از تو انتظار دارم شلوغ نکني و هنگامي که دوستت کادوهايش را باز مي کند، بنشيني و تماشا کني.»
 

آینده نگری را به او بیاموزید.

 یکی از خصلت های تمامی کودکان این است که در لحظه زندگی می کنند و رویدادهای بعدی را نمی بینند. به همین دلیل، هنگام گذر از مرحله اي ديگر، دچار مشکل مي شوند. به همین دلیل 5 دقیقه قبل از رفتن به او اطلاع دهید. اگر بدون اطلاع دهی اینکار را بکنید باعث آزار او مي شويد.
کارها را به او یادآوری کنید
 بچه ها به دلیل بازیگوش بودنشان، ممکن است به راحتی چیزی را فراموش کنند. پس این وظیفه ی شماست که به تذکر بدهید. مثلا اگر هنوز تکالیفش را انجام نداده به نرمی بگویید: " وقت انجام دادن تکالیفت است".
 

هنگام فرماندهی به او، منظور خود را واضح و روشن بیان کنید.

 انجام دادن کارهایی که به سادگی و با جزئیات کامل به کودکان داده می شود، برای کودکان راحت تر و آسان تر است. مثلا به جای اینکه بگویید: «اتاقت را مرتب کن» بهتر است بگوييد کتاب ها را در قفسه آبي و اسباب بازي ها را در کمدت بگذار
 

علت را مشخص کنید

به او دلیل انجام هر کاری را توضیح دهید مثلا: همانطور که شما و فرزندتان درحال مسواک زدن هستيد، بگوييد: «ببين من خمير دندان را به تمام دندانم مي رسانم. مي خواهم همه کثیفی هایی که آنجا زندگي مي کنند را در بياورم. حالا با آب، دهانم را مي شويم، غرغره مي کنم و بعد آب دهانم را بيرون مي ريزم. بيا با هم اين طوري مسواک بزنيم.»

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.