• جستجو
  • 1403/01/10
ترک عادات بد

چگونه عادات بد خود را ترک کنیم؟

  • نویسنده سایت
  • روانشناسی
  • مهارت های زندگی
  • 7
  • ‫۵ سال و ۴ ماه قبل، پنج شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۰۰
به اشتراک بگذارید

همه ی ما یکسری عادت های زشت و بدی داریم که باید آن ها را ترک کنیم ولی راه ان را نمی دانیم. ما در این مقاله به شما یاد می دهیم که چگونه از شر آن ها نجات بیابید.

عادت های بد زندگی کردن، مشکلات زیادی را به وجو می آورند و حتی گاهی مانع رسیدن ما به هدف هایمان می شوند. همچنین این عادت های وقت و انرژی ما را هدر می دهند و سبب به خطر انداختن سلامت جشم و روح می شوند. پس ترک کردن آن ها یک کار ضروری و واجب است.
برای این که عادت های بد را ترک کنید باید آن ها را بشناسید و آن ها را قبول کنید. پس از گذشت از این مرحله، این راه ها را به کار ببندید تا بتوانید بر انجام عادت های بد خود غلبه کنید.

 

راه هایی برای ترک عادات بد زندگی:

تعیین هدفی هوشمندانه:

برای ترک عادت هایتان هوشیار و آگاه باشید و بدانید ای کاش گفتن مشکلی را حل نمی کند. سعی کنید که خودتان را در تله های احساس های بد در مورد خودتان گرفتار نکنید و افکار بد را کنار بگذارید تا از رسیدن به هدفتان دور نشوید.
شما برای ترک عادت های بدتان باید بدانید که چه زمانی این عادت ها اتفاق می افتند؟ برای این کار، همیشه یک دفترچه کوچک و خودکار همراهتان باشد تا بتوانید زمان رخ داد آن رفتار بد را با جزئیات بنویسید. در پایان همان روز، همه ی کارهایی که انجام دادید را بررسی کنید و ببینید که از این بررسی به چه نتیجه ای خواهید رسید. شما نباید خودتان را قضاوت یا ملامت کنید، بلکه باید نسبت به زمان وقوع عادت بد و شرایط آن، آگاهی کامل پیدا کنید. با این روش، شما چندین قدم‌تر جلوتر از عادت بدتان خواهید بود و تسلط خوبی روی آن پیدا خواهید کرد. بعد از این که متوجه ی آن شدید، می توانید ایده هایی برای رفع و مقابله با آن ها بدهید. شما تنها کسی هستید که می توانید بهترین ایده های را در مورد خودتان داشته باشید چون شما خودتان را بهتر از هر کس دیگری می شناسید و می توانید به خودتان کمک کنید. همواره به این نکته توجه کنید که ترک عادت های بد، نیاز به زمان و تلاش زیاد و همچنین اراده و پشتکار قوی و راسخ دارد. همه ی آن هایی که موفق شده اند، ناامید نشده اند و به کارشان ادامه داده اند. پس اگر شکست خوردید، ناامید نشوید و باز هم به تلاش کردن ادامه دهید.

 

انتخاب جایگزین:

برای این که به تمامی عادت های بدتان تمامی دهید، باید برای آن ها جایگزین داشته باشید. جایگزینی که اگر خواستید یک کار را انجام دهید، به آن واکنش انجام بدهید. پس شما نیاز به یک برنامه ی رفتاری دارید که به شما کمک کند که چطور به استرس و ملالت و یا هر عادت بدی که انجام می دهید پاسخ دهید.

 

درخواست کمک از دیگران:

برای این که یک کاری را انجام دهید، داشتن یک شریک به شما کمک زیادی می کند. مثلا شاید شما هم تا به حال خواسته اید که رژِم بگیرید و آن را با کسی در میان نگذاشته اید تا اگر شکست خوردید، کسی متوجه شکست شما نشود در حالی که این کار بسیار اشتباه است. در مقابل اگر فردی را پیدا کنید که او هم قصد رژیم گرفتن را دارد و با همدیگر این کار را انجام دهید، زودتر به نتیجه می رسید زیرا در این صورت می توانید  یکدیگر را تشویق و به هم روحیه و انگیزه بدهید.

 

برگشتن به اصل خود:

همه ی ما گاهی فکر می کنیم که باید برای ترک عادت هایمان به طورکلی یک شخص دیگر بشویم. در حالی که این کار به هیچ وجه درست نیست و شما فقط باید خودتان باشید و سعی کنید که عادت های بدی را که به مرور زمان به شخصیت شما اضافه شده است را حذف کنید.

 

داشتن برنامه برای شکست ها:

شکست خوردن در زندگی بسیار عادی است و همه ی انسان ها گاهی شکست می خورند. اما چیزی که مهم است این است که خودتان را برای شکست سرزنش نکنید و بتوانید به آن درست واکنش دهید. شما باید برای شکست هایتان برنامه داشته باشید که در صورت شکست بتوانید سریعا به روال عادی زندگی خود بازگردید.

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.