• جستجو
  • 1403/01/31
چگونه با رفتار بی‌احترامی بچه‌ها برخورد کنیم؟

چگونه با رفتار بی‌احترامی بچه‌ها برخورد کنیم؟

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • تربیت کودک
  • 6
  • ‫۵ سال و ۳ ماه قبل، دو شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۰۰
به اشتراک بگذارید

بسیاری از مادران و پدران از رفتارهای زشت و بی احترامی بچه هایشان رنج می برند اما نمی دانند که چگونه باید با آن رفتار صحیحی داشته باشند به همین دلیل هم ما در صدد برآمدیم تا مقاله ای را در این مورد برای راهنمایی مادران و پدران عزیز گردآوری کنیم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

همه ی بچه ها ممکن است رفتار های زشت و ناپسندی را از خود نشان دهند که از نظر بزرگتر ها یک نوع بی احترامی و توهین محسوب شود. این رفتار ها خصوصا در نوجوانان بیشتر دیده می شود چرا که کودکی که در آستانه ی نوجوانی قرار می گیرد، حس بزرگ شدن را دارد و به همین دلیل می خواهد با به چالش کشیدن مادر و پدرش به آن ها بفهماند که او دیگر بچه نیست و نمی خواهد مطیع باشد. بعضی از مواقع هم دلایل این نوع رفتار ها، تعامل فرد با اشخاصی است که رفتار درستی ندارند و نوجوان از آن ها تقلید می کند که باعث می شود رفتار او تغییر کرده و واکنش های توهین آمیزی داشته باشد. این افراد که اکثر به صورت دوست های فرزندتان هستند، کارهای زشت و بد را به او می آموزند و باعث می شوند که کودک علی رغم تربیت و شخصیتی که دارد، رفتار های ناپسند و بد را از خود نشان دهد.

اگر شما هم با همچین مشکلاتی مواجه هستید، ما به شما پیشنهاد می کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید تا راه حلی برای مشکل خود بیابید.

 

راهکارهایی برای مقابله با رفتار بی احترامی و زشت کودک:

1- سکوت نکنید و واکنش نشان دهید:

شما نباید در مقابل رفتار هایی مثل تحقیر کردن دیگران و یا فحش و دشنام دادن سکوت کنید و با توجه نکردن به آن سعی در اتمام دادن به آن باشید، بلکه باید در مقابل بی ادبی فرزندتان، سریعا واکنشی نشان بدهید، مثلا به او بگویید که رفتارش اشتباه بوده و از او بپرسید که چه احساسی باعث بروز چنین رفتاری شده است. برای مثال می توانید بگویید: "برای چه همچین حرفی زدی؟ آیا الان ناراحت هستی؟". از او بخواهید بدون بی احترامی و توهین دلیل رفتارش را برای شما بگوید. در حینی که دارد براش شما رفتارش را توضیح می دهد، به او خوب گوش کنید و راه حلی برای حل مشکلش به او پیشنهاد کنید و راه صحیح واکنش دادن در مورد آن موضوع را برایش شرح دهید

 

2- احساس تان را از نحوه برخورد نوجوان با خودتان بروز دهید:

وقتی فرزند شما احساس شما و دیگران را در مورد کار زشتش بداند، به احتمال زیاد سعی می کند که آن رفتارش را اصلاح کند. برای این که بخواهید به او ناراحت شدنتان را نشان دهید، می توانید مثلا به او بگویید: "این طور حرف زدن تو باعث ناراحتی من میشه" یا "اگه با کسی اینطوری برخورد کنی، اون ناراحت میشه".
 

3- قوانین رفتاری وضع کنید:

قوانینی داشته باشید که همه ی افراد خانواده باید ادب را رعایت کنند و مواظب رفتار و گفتارشان باشند. این قوانین را به صورت واضح و دقیق بیان کنید برای مثال قانونی بگذارید که حرف زشت زدن و فحش دادن به دیگران ممنوع است و به جای آن باید از جمله های دیگری مثل "تو خیلی بی‌ادبی" و "من از دست تو خیلی ناراحتم و نمی‌خوام فعلاً باهات حرف بزنم" استفاده کنیم.
 

4- صبور باشید و مداومت بورزید:

برای تغییر رفتار و اشتباه فرزندتان باید صبر داشته باشید و وقت مناسب و کافی برای اصلاح آن بگذارید و با تکرار رفتارهای درست، رفتار اشتباه فرزندتان را عوض کنید. سعی کنید که در این مواقع حتما آرام باشید و از کوره در نروید.
 

5- خودتان را اصلاح کنید:

شما نباید از کودکی که در خانه ای زندگی می کند که همه به هم حرف زشت می زنند و یا دیگران را مسخره می کنند و یا هر رفتار زشت دیگری انجام می دهند، توقع با ادب بودن داشته باشید. برای اصلاح فرزندتان باید قبل از هر کاری ابتدا خودتان با ادب باشید و اصول ادب را رعایت کنید. هر وقت هم که از کوره در رفتید و رفتار زشتی انجام دادید، عذر بخواهید و رفتار صحیحی را جایگزین آن کنید.

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.