• جستجو
  • 1403/02/01
مواد غذایی

نگهداری مواد غذایی درون یخچال

  • نویسنده سایت
  • خانه داری
  • نگهداری مواد غذایی و خوراکی
  • 2
  • ‫۵ سال و ۷ ماه قبل، جمعه ۹ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۱۴:۱۷
به اشتراک بگذارید

بعد از خریداری و تهیه مواد غذایی باید با توجه به شرایط نگهداری که دارند ، محل مناسبی را برای قرار دادن آنها در نظر بگیرید . آیا تا به حال به این فکر کرده اید که هرچند وقت یکبار باید یخچال را تمیز کنید ؟  چه زمانی باید باقیمانده مواد غذایی را دور بریزید ؟ و چه دمایی برای نگهداری مواد غذایی مناسب است ؟

همگی می‌دانید یک سری از مواد غذایی مانند میوه ها ،  سبزیجات ،  لبنیات ،  گوشت  و آب را باید داخل یخچال نگه دارید .  هر یک از مواد غذایی مدت زمان مشخصی را برای مصرف کردن دارند اما گاهی اوقات افراد خانواده از این موضوع غافل شده و مجبورند بعد از مدتی حجم زیادی از آنها را دور بریزند . مصرف مواد غذایی فاسد خطرات و مشکلات جدی و جبران ناپذیری برای سلامتیشما دارند . معمولاً غذاهای پخته شده اضافی را درون یخچال نگهداری می کنید اما باید بدانید که یکسری نکات و قوانین اصولی برای نگهداری مواد غذایی داخل یخچال وجود دارد . هر یک یا دو هفته یکبار داخل یخچال با مایع ضدعفونی کننده مناسب تمیز کنید . مواد غذایی باید همیشه درون ظرف های مخصوص نگهداری شوند تا اولا رطوبت را جذب نکند و همچنین شرایط رشد باکتری را فراهم نکنند و دوما بوی مواد غدایی به یکدیگر منتقل نشود . توجه داشته باشید که غذاهایی با ترکیبات خمیری مانند سیب زمینی ،  ماکارونی و رشته  را درون فریزر قرار ندهید .  فریز کردن مواد غذایی مانند انواع سالادها و سس ها که سس مایونز دارند وهمچنین سفیده تخم مرغ و برنج پخته شده به دلیل اینکه طمع آنها تغییر می کند توصیه نمی‌شود .
 

مواد غذایی

 

مدت زمان نگهداری مواد غذایی پخته شده درون یخچال

به طور کلی هر وعده غذایی را  بیشتر از ۲۴ ساعت درون یخچال نگه ندارید و باید کمتر از زمان معین شده آن را مصرف کنید در غیر این صورت امکان رشد میکروب درون غذا و فاسد شدن غذا فراهم می شود .غذاهایی که  طبخ شده ی درون یخچال را قبل از مصرف گرم  کنید . برخی افراد برای نگهداری طولانی مدت غذاهای پخته شده آنها را درون فریزر قرار می دهند کار مانع از فاسد شدن غذا می شود . بهتر است بدانید غذاهایی که تازه پخته می شود خاصیت بیشتری نسبت به غذاهای آماده داخل فریزر دارند . 
 

 شرایط نگهداری مواد غذایی خام یا پخته درون یخچال

باکتری ها شرایط رشد و تکثیر مناسبی درون یخچال دارند . درجه سرمای یخچال را باید روی چهار سانتی گراد تنظیم کنید تا باکتری های موجود را از بین ببرد اما همیشه باکتری هایی هستند که در دمای پایین تری مقاومت کرده و شروع به رشد می کند .  هوا ، رطوبت و دما باعث می شود باکتری ها به سرعت در محیط رشد کنند و به محض اینکه یک غذا کپک می زند مواد غذایی دیگر را نیز فاسد می کند . در هوای گرم تخم حشرات و یا انگل درون غذا رشد می کنند . گوشت خام را بیش از یک یا دو روز در یخچال نگه ندارید . گوشت و مرغ را  باید در کیسه های مخصوص فریزر بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید بدانید که گوشت پخته شده را بیش از ۴ روز نباید درون یخچال نگهداری کنید . 

 

به خاطر اینکه  طعم و بو و چاشنی مواد غذایی موجود در فریزر بعد از مدتی و در طول نگهداری تغییر می کنند هنگامی که برای مصرف مجدد از فریزر خارج می شود باید به آنها چاشنی زد . از طرفی برای نگهداری مواد غذایی که هنوز گرم هستند باید دمای حرارت آنها را با استفاده از آب سرد پایین آورد و در نهایت با قرار دادن درون ظروف مخصوص آنها را داخل فریزر منجمد کرد .
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.