• جستجو
  • 1403/02/05
آموزش پخت اگردک

نان سنتی اگردک

  • نویسنده سایت
  • آشپزی و تغذیه
  • شیرینی پزی
  • 5
  • ‫۵ سال و ۵ ماه قبل، سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷، ساعت ۲۰:۲۹
به اشتراک بگذارید


نان سنتی اگردک، یکی از نان های سنتی ایران است که در اکثر شهرها تهیه می شود، یک نان مغذی که بیشتر در شهر همدان در ماه مبارک رمضان پخت می شود. علاوه بر همدان این نان در شهر های دیگر؛ همچون ماسوله استان گیلان نیز توسط بانوان گیلکی آماده می شود.

آموزش پخت نان سنتی اگردک
این نان در شهر های مختلف با افزودنی های مختلفی تهیه می شود. اما در یاربانو به یک روش عمومی آموزش داده شده است.
شیر ولرم:یک پیمانه(گرمای شیر در حدی باشه که دست رو نسوزاند)
شکر:نصف پیمانه
خمیر مایه : یک قاشق مرباخوری
زردچوبه: یک قاشق مرباخوری
تخم مرغ: یک عدد
روغن مایع: یک چهارم پیمانه (تا یک دوم پیمانه هم می توانید روغن بریزید، در صورت افزایش روغن، نان نرم تری خواهید داشت)
نمک: نصف قاشق چایخوری
آرد: حدود سه پیمانه و نصف (مقدار آرد تقریبی هست)
نکته اول در مورد خمیر مایه ، این است که شیر ولرم ویک قاشق از شکر وخمیر مایع رو مخلوط کرده و درب ظرف را میگذاریم تا به عمل بیاید. این قسمت برای پخت اگردک خیلی مهم است. برای همه خمیرا دقت کنید اگر از خمیر مایه فوری استفاده می کنید و از سالم بودنش مطمئن هستید که نیاز به عمل اوری نیست مستقیم خمیر مایه رو داخل مواد بریزید؛ ولی خمیر مایه ساده را باید عمل بیارید.
اگر در زمان پنج تا هشت دقیقه متوجه شدید که خمیر مایه سالمه و داره پف می کند کافی است. و بهتر است بقیه عمل اوریش در داخل خمیر انجام شود،  که خاصیتش را از دست ندهد، گرمای اب یا شیر هم باید در حدی باشد که وقتی انگشت کوچکتان را بهش می زنید احساس گرما کنید ولی خیلی داغ یا سرد نباشد.
دو پیمانه از آرد را داخل کاسه بریزید  و وسطش را گود کنید؛ بعد شکر وتخم مرغ وخمیر مایه اماده وزردچوبه را را به آرد اضافه کنید. همزان نمک بهتر است روی ارد پاشیده شود و کم کم شروع به خمیر گیری کنید. بعد  روغن مایع رو هم اضافه کنید وشروع به خمیر گیری و ورز دادن خمیر کنید،  بقیه ارد را کم کم در حین ورز دادن تا آنجایی به خمیر اضافه کنید که چسبندگی خمیر از بین برود؛ ارد بیش از اندازه هم به خورد خمیر ندهید که خمیر سفت وسنگین شود.
 اگر ورز دادن برایتان مشکل است، خمیر را چند بار به میز کارتان بکوبید ، نکته ای که در  ورز دادن خمیر وجود دارد، این است  که باید از گرمای مچ وکف دست استفاده کنید و با انگشت به خمیر چنگ نزنید.
خمیر اماده شده رو داخل یه ظرف گود چرب شده قرار بدهی  و در جای گرم  تا یک ساعت استراحت بدهید تا حجمش دو برابر شود.
 خمیر اماده کاملا پف کرده هست و وقتی می خواهیدآن را  از ظرف جدا کنید حالت تار عنکبوتی دارد.
از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و پشت یه ابکش پهن ورول کنید تا طرح ابکش روی آن نقش ببندد (این مرحله کاملا اخیاری است و شما به سلیقه خود می توانید خمیر را طرح دهید) .
خمیرا رو به همین ترتیب اماده کنید و روی پارچه که ارد پاشی کردید بچینید و ده دقیقه استراحت بدهید و سپس در ظرف پر از  روغن (روغن شناور بهتره از ظرف کوچک وگود استفاده شود) سرخ کنید .
باید توجه کنید که حرارت را  خیلی زیاد نکنید ؛ چون در این صورت خمیر سریع سرخ می شود و مغز پخت نمی شود.
 در حین سرخ کردن مرتب خمیر را پشت و رو کنید و بعد سرخ شدن روی دستمال حوله ای بزارید تا روغن اضافه گرفته شود سپس روش مخلوط پودر قند و دارچین بپاشید و نوش جان کنید.

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 1

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.