• جستجو
  • 1403/01/31
مهارت های زندگی

مهارت های زندگی

  • نویسنده سایت
  • روانشناسی
  • مهارت های زندگی
  • 2
  • ‫۵ سال و ۷ ماه قبل، چهار شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۱۵
به اشتراک بگذارید

اصطلاح مهارتهای زندگی (Life Skills) را بارها بارها شنیده ایم . اما واقعا این مهارت ها چه چیزهایی هستند و چگونه می توان آنها را به دست آورد و در مسیر درست تقویت کرد ؟ 

مهارت‌های زندگی توانایی‌هایی هستند که با انجام تمرینات پی در پی به دست می‌یابند و شخص را برای روبه‌ رو شدن با چالش های روزانه زندگی آماده می کند و همچنین توانایی‌های روحی و روانی ، اجتماعی و بهداشتی فرد را افزایش می دهند و تا او بتواند با عملکردی بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواری های زندگی مواجه گردد . مهارت های زندگی قدرت سازگاری ، صبر و تحمل افراد را افزایش می دهد . فرد را قادر می سازد که عهده دار مسئولیت های اجتماعی  و شخصی اش باشد . استعدادهایش را بشناسد و جهت شکوفایی آنها گام بردارد ،  توانمندی هایش  را قویت کند ، اطلاعاتش را بروز کند . با خطرها بدون ترس مواجه شود ، خود را در برابر مشکلات حفظ کند و از آسیب های احتمالی در امان باشد . قدر مهارت زندگی فردی با سلامت روحی و روانی در رابطه است . هر چه قدر مهارت های زندگی فردی بالاتر باشد ، بهتر می تواند سلامت روان و رفتارهای خود را حفظ کند و به شیوه ای منطقی و کارآمد با مشکلات برخورد کند .

 

سازمان بهداشت جهانی مهارت های دهگانه ای را ارائه می دهد که باید برای داشتن یک زندگی موفق آنها را به دست آورد :

1)    مهارت تصمیم گیری

2)    مهارت روابط بین فردی

3)    مهارت ارتباط موثر

4)    مهارت تفکر نقدانه

5)    مهارت خودآگاهی

6)    مهارت تفکر خلاق

7)    مهارت همدلی

8)    مهارت مدیریت هیجان

9)    مهارت مقابله با استرس

10)    مهارت حل مسئله

 

پژوهش ها و تحقیقات به عمل آمده نشان می دهند كه بیشتر مشكلات در حوزه بهداشت و اختلالات رواني ريشه هاي رواني اجتماعي دارند . بنابر پیشنهاد این سازمان جهانی ، سه روش برای ، قویت و توسعه مهارت های زندگی وجود دارد . هر یک از افراد با توجه به شرایط ، جایگاه و موقعیتی که دارند و این که آیا به صورت فردی ، گروهی و یا در قالب یک سازمان کار می کنند می توانند این روش ها را در راستای بهبود عملکرد و کارایی به کار بگیرند . 

 

آموزش عملی :

در این روش آموزش ها به طور رسمی برگزار نمی شوند بلکه هر فردی با توجه به تجربه ، دانش و فضایی که در آن قرار دارد ، مقاله یا فیلم منتشر می کند . برخی افراد مطلبی را در شبکه های مجازی آموزش می دهند .

 

کارگاه های آموزشی :

این کارگاه ها به صورت کوتاه مدت ، میان مدت و حتی بلند مدت با حضور متخصصان در این زمینه برنامه ریزی شده و برگزار می شوند .

 

آموزش افراد آسیب پذیر :

فاقد از شرایط سنی همیشه در جامعه افراد آسیب پذیری وجود دارند که به دلایل مختلف نمی توانند مهارت های زندگی را کسب کنند . این افراد توسط نهادهای مردمی یا حتی سازمان های دولتی آموزش می بینند 
برخی افراد نیز توسط برخوردهای روزانه ای که با افراد مختلف دارند آموزش می بینند .

 

محققان تأثير مثبت و مفید  مهارت هاي زندگي را در پيشگيري از رفتارهاي خشونت آميز ، افزايش خود اتكايي كاهش سوء مصرف مواد ، بالا رفتن اعتماد بنفس ، توانایی های هوش و ... به اثبات رسانده اند .
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.