• جستجو
  • 1403/02/01
ملاک های ازدواج

ملاک های یک ازدواج موفق چیست؟(بخش اول)

  • نویسنده سایت
  • روانشناسی
  • روانشاسی ازدواج
  • 4
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، چهار شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۲۲:۳۰
به اشتراک بگذارید

می توان گفت که ازدواج مهم ترین اتفاق زندگی یک فرد است. همه ی ما دوست داریم که ازدواجی خوب و موفق داشته باشیم و هیچکس دوست ندارد که ازدواج ناموفقی داشته باشد. بنابراین باید ملاک ها یمان را درست انتخاب کنیم تا ازدواج مان هم موفق باشد.

اگرچه ملاک های ازدواج برای هر فردی متفاوت است ولی در ادامه به بررسی ملاکهای اصلی ازدواج که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد، می پردازیم:

شخصیت

همیشه یادتان باشد که هیچکس مطلقا بی شخصیت یا با شخصیت نیست و به همین دلیل نباید برچسب بد یا خوب به روی آدم ها بزنیم، بلکه باید خصوصیات خود و فرد متقابلمان را ارزشیابی کنیم زیرا بسیار مهم است کسی که یک عمر قرار است با او زیر یک سقف زندگی کنید به لحاظ شخصیتی چه خصوصیاتی دارد. حتما باید به خصوصیات شخصیتی طرف مقابلتان فکر کنید.
مثلا شما نمی توانید با مردی که بسیار دقیق و منظم است و همه ی کارهایش بر طبق برنامه ریزی و دقیق زندگی خوبی داشته باشید در حالیکه خودتان همچین اخلاقی را ندارید. زیرا نه شما می توانید توقعات طرف مقابلتان را برآورده کنید و نه طرف مقابلتان می تواند. پس تناسب خصوصیت های شخصیتی و نه الزاما یکسان بودن رگه های شخصیتی، بسیار مهم است.

 

فرهنگ

همانگونه که در مورد شخصیت گفته شد، در مورد فرهنگ هم نمی توان گفت کدام شخص با فرهنگ وچه کسی کاملا بی فرهنگ است زیرا در هر خانواده ای رسم و رسومات متفاوت و مختلفی وجود دارد. شما نمی توانید فقط و فقط علاقه را ملاک ازدواج قرار دهید و فکر کنید چون طرف مقابل شما را دوست دارد و شما هم به او علاقه دارید، همه چیز عالی و ایده آل است و می توانید با هم سازش کنید زیرا  حتما یک سری از ویژگی های فرهنگی آن خانواده وارد زندگی زناشویی شما می شود. فکر تغییر دادن افراد را از سر خود بیرون کنید و این را بپذیرید که هر خانواده ای فرهنگ مخصوص به خود را دارد پس اگر نمی توانید او یا فرهنگ خانواده ای او را بپذیرید فکر ازدواج به او را از سر خود بیرون کنید.

 

جذابیت

این امر که شما به طرفتان علاقه داشته باشید و او برایتان فردی جذاب باشد و بالعکس، بسیار بسیار مهم است. گاهی پیش می آید که می بینیم دو نفر به یکدیگر جذب می شوند بدون اینکه دلیل آن مشخص باشد. برخی اوقات هم جنبه های رفتاری و اخلاقی باعث جذب آدم ها به هم می شود اما این موضوع بیشتر به سلیقه های شخصی افراد بر می گردد.  پس سعی کنید فردی را انتخاب کنید که با سلیقه ی شما جور باشد و از اینکه کنار او زندگی می کنید، راه می روید، مهمانی میگیرید و ... حس خوبی داشته باشید.

 

تعهد و مسوولیت پذیری

بحث تعهد و مسولیت پذیری بسیار بسیار در ازدواج مهم است. در زمانی ازدواج کنید که مطمئن باشید می توانید کس دیگری را بیشتر از خودتان دوست داشته باشید و به او اهمیت بدهید. شما باید بتوانید این باور را داشته باشید که دیگر در آن دوران خوش مجردی نیستید ( علاوه بر اینکه که دوران تاهل هم خوشی های مخصوص خود را دارد) و در مقابل زندگی که می سازید مسئولید. پس باید یکسری از کار های خود مانند رفیق بازی، بیرون رفتن ها ی زیاد از حد و ... را کم کنید یا به صفر برسانید. بسیاری از زندگی هایی که دچار فروپاشی می شوند به این دلیل است که زن یا شوهر یا هر دو این مساله را درک نکرده اند. پس حواستان باشد که فردی را انتخاب کنید که متعهد است و می تواند مسئولیت یک زندگی را بر عهده بگیرد نه کسی که هنوز از لحاظ عقلی رشدی نداشته و به خاطر فشار اطرافیان و ... می خواهد ازدواج کند و هیچ چیزی از مسئولیت یک زندگی نمی داند.

 

ادامه دارد...

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.