• جستجو
  • 1403/02/01
مدیریت زمان

مدیریت زمان بهترین راهکار کاهش استرس

  • نویسنده سایت
  • روانشناسی
  • روانشناسی عمومی
  • 3
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، دو شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۱۱:۳۲
به اشتراک بگذارید

یکی از موثرترین راهکارهای کاهش استرس یادگیری مدیریت زمان است . اولین قدم در مدیریت زمان ، شناخت مسئولیتی است که بر عهده گرفته اید . 

اگر شما از مسئولیتی که بر عهده گرفته اید شناخت کافی داشته باشید ، قطعاً با تمام جنبه های آن آشنا خواهید بود از این رو می‌توانید تصمیم درستی را برای انجام هر یک از مراحل کار اتخاذ کنید . در مدیریت زمان ، اولین قدم مشخص کردن اولویت ها ، منابع شخصی ، مسئولیت ها ، اهداف و سپس برنامه ریزی است .

 

مدیریت زمان

 

1) اولویت : کارها و فعالیت های خود را فهرست کنید . تمام جوانب را در نظر بگیرید و آنها را بر اساس اولویت انجام دادن مرتب کنید . سپس مشخص کنید برای انجام هر یک چقدر زمان لازم دارید .

 

2) منابع شخصی : خودتان را آنطور که هستید ، ببینید و هیچگاه از خود و یک ابر انسان نسازید . با توجه به توانمندی هایی که دارید قدم بردارید . این برای شناخت توانمندی های خود میتوانید این سوالات را از خود بپرسید : 

     1) آیا من فردی منظم هستم ؟ 

     2) آیا من مسئولیت پذیر هستم ؟ 

     3) آیا به تصمیماتم احترام می‌گذارم ؟

     4) آیا توان رو به رویی با شرایط سخت را دارم ؟

     5) آیا از تجربه ها استفاده می کنم ؟

     6) روزی چند ساعت می توانم مطالعه کنم ؟

     7) کمترین زمانی که برای برنامه های شخصی می توانم در نظر بگیرم چه میزان است ؟

 

مدیریت زمان

 

با پاسخگویی به این سوالات شاید نیاز باشد توجه بیشتری به نقاط قوت خود داشته باشید و خودتان را برای انجام کار آماده تر سازید . به هر حال شما می‌توانید از تجارب دیگران استفاده کنید . توصیه می کنیم کمی جسورانه عمل کنید . فقط فراموش نکنید که شما توانمندی ها و ویژگی های مخصوص به خود را دارید .

 

3) مسئولیت ها : وظیفه اصلی خود را تعیین کنید . همه ما در زندگی وظایف و مسئولیت های را بر عهده داریم اما باید بدانیم مسئولیت اصلی چیست و اولویت را در انجام مسئولیت های ما مشخص کنیم . شما به عنوان یک دانش آموز ، در کنار درس خواندن ممکن است وظایفی همچون انجام بعضی امور خانه و یا شرکت در برخی از انجمن های فرهنگی یا فعالیت در یک گروه ورزشی داشته باشید اما همیشه باید بدانید مسئولیت اصلی شما چیست ؟

 

4) اهداف : اهداف خود را مشخص کنید . شما باید هدف خود را به صورت واضح و روشن و قابل دستیابی تعریف کنید .  مثلاً وقتی مشخص می کنید که «هدف من از درس خواندن یادگیری است» باید مشخص کنید چه میزان ، تا چه حد ، تا کی و … . وقتی هدف از خواندن ریاضی فقط یک کلمه آنهم یادگیری است ، غالباً به راحتی می توان این هدف را تغییر داد و جابجا کرد . ولی وقتی مشخص می شود «من از درس ریاضی قرار است سمنان مبحث را به صورت کامل یاد بگیرم ؛ به طوری که تعدادی تست مثلاً ۳۰ تست را حل کنند و تمام تمرینات آن مبحث را جواب بدهم» ، آنگاه به سختی می توانید این هدف واضح را زیر پا بگذارید و کم کاری کنید . به خاطر داشته باشید ، دست یافتن به هر هدفی غالباً سخت و زمانبر است . پس اگر بخواهید سریعاً به هدفتان برسید سخت در اشتباهید و این کار نتیجه ای جز سرخوردگی برای شما به همراه نمی آورد . برای همین منظور باید برنامه ریزی کنید . 

 

5) برنامه ریزی : وقتی تمامی مراحل بالا مشخص شد ، اقدام به برنامه ریزی کنید . برای این منظور بایستی بر اساس اولویت ها و مسئولیت هایی که بر عهده دارید ، کارها را دسته بندی کنید . توانمندی خود را در نظر بگیرید . همانطور که گفته شد ، زمانی را که برای انجام هر کار در نظر گرفته‌اید ، بر روی کاغذ بنویسید . بر اساس زمانی که دارید ، برای انجام اولویت های مهم برنامه ریزی نمایید . هدف از انجام هر کاری را بدانید و برنامه ای را برای خودتان تنظیم کنید . خیلی وقت ها شما می توانید مسئولیت برخی از کارها را به دیگران بدهید . مثلاً اگر امروز برنامه شما کمی فشار است ، می توان از پدر و مادر و یا دیگر اعضای خانواده برای خریدن کتاب مورد نظرتان کمک بگیرید .فراموش نکنید که اولویت مهم برای شما چیست ؟

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.