• جستجو
  • 1403/02/15
خواب نوزاد

محل و ساعت خواب نوزاد

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • دانستنی های نوزادان
  • 3
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، پنج شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۱۴:۵۸
به اشتراک بگذارید

موجود تازه ای که اینک قدم به خانه تان می گذارد مانند شما فرد جدیدی از خانواده محسوب می‌شود و بنابراین وظیفه شماست که در نگهداری و پرورش او بکوشید .

اگرچه در اغلب خانواده‌ها ، مادر و یا سایر اقوام و دوستان در این موارد کمک های زیادی کرده و شما را تنها نمی‌گذارند با این وجود لازم است دستور های بهداشتی زیر را به خاطر بسپارید و به نکات دقیق که سلامت کودکتان را تضمین می‌کند ، توجه فرمایید .

 

خواب نوزاد

 

اتاق و محل خواب کودک

اتاقی که نوزادتان را در آن جا نگهداری می کنید باید آفتاب گیر ، روشن و ساده باشد . سعی کنید اسباب و اثاثیه زیاد در این اتاق نگذارید ، تا بدین وسیله گرد و غبار جمع نشود و از طرف دیگر پنجره و پرده های آن را از نوع قابل شستشو و تعویض انتخاب کنید . همیشه قبل از خواباندن طفل ، یکی از پنجره ها را باز بگذارید تا هوای تمیز و اکسیژن کافی وارد اتاق شود . در فصل تابستان ، پنجره های اتاق را طوری باز نگذارید که اتاق دچار کوران شود . ولی جهت تهویه اتاق می توانید فقط یکی از پنجره ها را باز بگذارید . درجه حرارت اتاق را همیشه بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد نگه دارید . برای کنترل درجه حرارت اتاق می توانید از دماسنج استفاده کنید . علاوه بر حرارت مناسب همیشه سعی کنید که رطوبت اتاق کافی باشد تا هوای خشک باعث بسته شدن مجرای تنفسی طفل نگردد . همیشه طفل را روی تخت خواب فنری و یا چوبی که اطراف آن محصور باشد بخوابانید تا در موقع خواب از تخت به زمین نیفتد .


سعی کنید رنگ دیوارها ، سقف و کف مجموعه ای از رنگ های آرام و یک دست به وجود بیاورد . رنگ های تند نقاشی ها را در پرده ها به کار ببرید .


از همان اوایل به فکر جابه جا کردن پریزهای برق که در پایین قرار دارند ، باشید و روی آن ها را بپوشانید .

 

خواب نوزاد

 

خواب کودک

نوزادان در ماه های اول ساعات زیادی را در خواب هستند ، بنابراین هیچ وقت برای غذا دادن آن ها را بیدار نکنید . مجموع ساعات خواب در یک ماهگی ۲۱ ساعت ، در شش ماهگی ۱۸ ساعت ، در یک سالگی ۱۵ ساعت و و در چهار سالگی ۱۳ ساعت است . همیشه بعد از هر غذا دادن سعی کنید کودک به خواب برود . در روز نور اتاق را زیاد نکنید و در شب از چراغ با نور کم استفاده کنید . قبل از قرار دادن نوزاد روی تخت و یا گهواره ، تشک و بالش او را سفت ولی صاف انتخاب کنید . هیچ وقت متکا زیر سر نوزاد نگذارید ولی بعدها می توانید از متکای خیلی نازک و نرم استفاده کنید . بعد از شیر دادن ، نوزاد را به پهلو و یا روی شکم بخوابانید تا اگر احیانا غذا را بالا بیاورد آن را قورت ندهد و در ضمن سعی کنید که هر روز او را به یک طرف نخوابانید تا سر و قسمت های دیگر بدن که نرم هستند تغییر شکل ندهند . در تابستان روی طفل را پارچه نازک و یا توری بکشید . زمستان نوزاد را زیاد گرم نکنید ولی همیشه مواظب پاهای او باشید .


«سرتروبی کینگ»می گویند : اطفالی که به خوبی شیر می خورند و در روز در هوای آزاد می خوابند و دست و پا می زنند و یا در شب ، هوای پاک و خنک استنشاق می کنند . هیچ وقت خواب هشت ساعتی پدر و مادر خود را بر هم نخواهند زد . 
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 1

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.