• جستجو
  • 1403/02/08
عوارض جفت زمان بارداری

عوارض و ناراحتی های جفت زمان بارداری

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • قبل از زایمان
  • 3
  • ‫۵ سال و ۳ ماه قبل، یک شنبه ۹ دی ۱۳۹۷، ساعت ۱۴:۲۴
به اشتراک بگذارید

عوارض جفت که در دوران بارداری اغلب به صورت خونریزی غیر عادی تظاهر می کند گاهی خیلی شدید می شود و وضع خطرناکی را برای مادر و یا نوزاد ایجاد می کند . 

ما در این جا به عوارض خطرناک و نسبتا شایع اشاره می کنیم :

1)    جدا شدن جفت قبل از تولد نوزاد 

گاهی از اوقات ، به علت مسمومیت شدید بارداری و فشارخون زیاد ، یکی از رگ های جفت پاره می شود و خونریزی موضعی ایجاد می گردد که به دنبال آن خون لخته می شود و جفت را از محل طبیعی خود جدا می کند . اگر فقط قسمتی از محل اتصال جفت کنده شود ، خونریزی زیاد نمی شود و خطری متوجه نوزاد و مادر نخواهد بود . در صورتی که قسمت عمده ای از جفت جدا شود ، خونریزی شدید می شود و برای مادر و نوزاد خطرناک خواهد بودو اگر این عارضه مدتی ادامه یابد مادر بی حال می شود و دچار شوک می گردد و در نتیجه فشارخون وی پایین می آید ، ضربان نبض تند و ضعیف می شود و سپس عرق سردی روی پیشانی ظاهر می گردد . بهترین راه درمان در این مواقع ، تسریع در زایمان و رساندن خون به بدن بیمار است . در صورتی که دهانه ی رحم باز باشد زایمان از پایین انجام می گیرد و در غیر این صورت عمل سزارین فوری ، تنها راه نجات مادر و نوزاد خواهد بود . باید دانست که در موارد سخت ، اغلب نوزادان به علت کم خونی در داخل رحم مادر تلف می شوند و عمل جراحی صرفا برای نجات مادر صورت می گیرد .

 

عوارض جفت زمان بارداری

 

2)    جفت سر راهی

محل اتصال طبیعی جفت در قسمت بالای رحم می باشد ولی به ندرت و به طور غیر طبیعی در قسمت پایین نزدیک دهانه ی رحم قرار می گیرد . در ماه آخر بارداری که قسمت پایین رحم به علت انقباضات متوالی متسع می گردد جفت نیز از محل خود کنده می شود و خونریزی رحمی پدید می آید . این عارضه که علت آن به درستی معلوم نیست بیشتر در ماه هشتم بارداری اتفاق می افتد و خونریزی که به وجود می آید بدون درد و یا علامت دیگر است و با معاینه داخل و مشاهده ی وضع نوزاد در شکم تشخیص داده می شود . درمان بر حسب این که چه مقدار از جفت در پایین رحم قرار گرفته باشد تفاوت می کند و معمولا مانند عارضه ی جدا شدن جفت باید هر چه زودتر زایمان را انجام داد . در مواقعی که دهانه ی رحم به وسیله ی جفت کاملا مسدود گردیده باشد ، زایمان از راه طبیعی ممکن است و عمل سزارین تنها راه نجات مادر و نوزاد خواهد بود .

 

3)    نارسایی و یا عدم کفایت جفت

 جدا شدن جفت و جفت سر راهی ، عارضه نسبتا نادر دوران بارداری مخصوصا سه ماهه ی آخر است ولی از عوارض شایع دوران بارداری به خصوص در ماه های اولیه ، لک بینی و خونریزی های جزئی رحم است که در صورت عدم توجه و مراقبت زیادتر می شود و گاهی منجر به سقط جنین می گردد . علت عمده این خونریزی ها ، ضعف تخمدان ها و نارسایی جفت است . از آن جا که وظیفه ی جفت تغذیه و نگهداری جنین است لذا وقتی جفت نتوانست کار خود را به خوبی انجام دهد ، ترشح هورمون لازم برای نگهداری جنین کم می شود و مادر مبتلا به خونریزی می گردد . خونریزی هایی که بدین طریق به وجود می آیند اغلب مقدمه ی از بین رفتن جفت و سقط شدن جنین می باشند . با استراحت مطلق جسمی و روحی و تزریق یا مصرف هورمون مخصوص (پروژسترون) که به صورت آمپول و قرص وجود دارند می توان تاحدی از شدت این عارضه کاست و خونریزی رحمی را قطع کرد . 


به بیمارانی که مبتلا به خونریزی هستند به ویژه پیشنهاد می شود تا حد امکان از کارهای سخت و زیان آور جدا خود داری کند و اشیای سنگین را جا به جا نکند تا آن که خونریزی  قطع شود و خطر سقط جنین از بین برود .
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.