• جستجو
  • 1403/02/15
دعوای خواهر و برادران

دعوای خواهر و برادران، عادی یا نگران کننده؟

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • تربیت کودک
  • 4
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، یک شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۱۷:۳۹
به اشتراک بگذارید

دعوای بین خواهران و برادران  در خانواده ها یک امر بسیار طبیعی و عادی است که همواره شاهد آن هستیم. اما ایا این دعوا ها چه عوارضی برای کودکان دارد؟

معمولا وقتی بین خواهران و برادران دعوا پیش می آید، خانواده کاری برای تمام کردن دعوا نمی کند و معمولا با این جمله رو به رو می شویم که " دعوا بین خواهر و برادر عادیه. اینم جزئی از بازیشونه".
طبق تحقیقات انجام شده، این دعوا ها به مرور زمان تاثیرات بسیار بدی بر روی مغز دو طرف می گذارد. پس باید یاد بگیریم که چگونه جلوی بچه ها را بگیریم تا دعوا نکنند.

 

چیز هایی که باید در مورد دعواهای خواهر برادری بدانید

برای بعضی از ولدین مهم ایست که کودکانشان دعوا نکنند واین موضوع برایشان نگران کننده است. این نگرانی شامل دعواهای فیزیکی و کلامی می شود که می تواند تاثیر منفی روی فکر و شخصیت کودک بگذارد. شما باید بدانید که دعوا کردن یک امر طبیعی است و ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و قطعا بچه ها هم از این قاعده جدا نیستند. شما نباید همواره در تلاش باشید که فرزندانتان اصلا دعوا نکنند، بلکه باید مراقب باشید که دعوای آن ها کش دار نشود. علاوه بر این شما باید به فرزندتان بیاموزید که چگونه این برخوردها را مدیریت کنند و از اقدامات خشونت آمیز اجتناب کنند.

 

رابطه ی بین بچه ها با خواهر و بردارشان با رابطه ی آن ها و دوستانشان متفاوت است.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که فرزندتان با خواهر یا برادرش سازگاری ندارد ولی رابطه اش با دوستش بسیار خوب است. خب تعجب نکنید، زیرا هر رابطه پویایی خاص خودش را دارد و روابط بین برادر و خواهر نسبت به روابط دیگر کمی شدیدتر است. مطمئن باشید که هرگونه احساسی که در یک رابطه وجود دارد در رابطه‌ی بین برادر و خواهر ده برابر قوی‌تر است. شما باید  بتوانید از این موضوع برای تقویت رابطه مثبت بین بچه‌هایتان استفاده کنید.
 

دعوای بین خواهر و برادر

رفتار فرزندتان در برخوردها را درک کنید.

شما می توانید با توجه کردن به رفتار بچه ها هنگام کشمکش و رقابت، اطلاعات دقیقی در مورد رابطه ی آن ها کشف کنید.
سپس با استفاده از این اطلاعات و قوی کردن نقاط ضعف می توانید رابطه ی بین آن ها را بهتر کنید و از دعوای بچه‌ها برای آموزش حل مشکلات و برخوردها به آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید رابطه ی بین خواهر و برادر یک رابطه ی تعاملی بسیار مهم است زیرا که باعث می شود مهارت های عاطفی و اجتماعی بچه ها هم تقویت شود.

 

بر آن ها مدیریت و نظارت داشته باشید.

همواره حواستان به فرزندانتان باشد و از آن ها غافل نشوید، چرا که شما با کنترل کردن رابطه و نظارت بر آن ها می توانید از شروع دعوا و کشمکش بین آن ها جلوگیری کنید.شما  باید به محض اینکه یکی از بچه‌ها حالت عصبانیت و خشونت به خود گرفت مداخله کنید و از برخورد فیزیکی بین بچه‌ها جلوگیری کنید.

 

اگر همه ی راهکار ها را امتحان کردید ولی نتیجه ای نگرفتید و کودکتان همچنان نسبت به خواهر یا برادر خود بسیار پرخاشگر است، بهتر است که این موضوع را با یک مشاور کودک در میان بگذارید.

 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 1

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.