• جستجو
  • 1403/01/10
اهمیت ورزش

اهمیت ورزش و تندرستی

  • نویسنده سایت
  • سلامت
  • ورزش و تناسب اندام
  • 2
  • ‫۵ سال و ۶ ماه قبل، شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۲۰:۳۹
به اشتراک بگذارید

ورزش می‌تواند بهترین مکمل رژیم های غذایی باشد اما متاسفانه ، بیشتر مردم به بهانه های مختلف از ورزش کردن خودداری می کنند . مانند کوچک بودن آپارتمان ،  بی حوصلگی و گاه حتی  سن و سال را بهانه می کنند : "دیگر از من گذشته!"  در حالی که هیچ کس در هیچ سنی از ورزش کردن بی نیاز نیست .منتها میزان آن به وضعیت جسمانی فرد بستگی دارد . 

ورزش یکی از مهمترین عوامل سلامت و طول عمر شناخته شده است .  سن انسان یک روند مداوم است که از لحظه تولد آغاز می شود . اما هر کس برای خود دو نوع سن دارد : سن تقویمی و سن فیزیکی ! ورزش می‌تواند سن فیزیکی ما را در حد قابل ملاحظه ای طولانی کند. افرادی که ورزش می کنند ، بسیار دیرتر دچار عوارض پیری می شوند .  پروفسور بارنارد جمله معروفی دارد .  او می‌گوید : " سن فیزیکی یک فرد ممکن است با سن تقویمی او تا حدود ۳۰ سال اختلاف پیدا کند .  یعنی یک شخص با سن تقویمی ۶۰ سال ، ممکن است دارای بدنی بسیار جوانتر یا پیرتر باشد .
 

چرا ورزش اهمیت دارد ؟

 انسان از دیرباز،  به یاری عضلات نیرومند خود بنیان تمدن را پی ریزی کرده است . کافی است نگاهی به عمارت های سر به فلک کشیده ، مساجد ،برج ها و بنا های رفیع تاریخی از جمله اهرام ثلاثه مصر و ساختمان ها و برج های سربه فلک کشیده بیاندازیم ؛  همه و همه به یاری عضلات نیروی کار انسان ها در طول تاریخ پدید آمده اند . کشاورزان در مزارع و کارگران در کارگاه ها و سربازان و سپاهیان در سنگرهای دفاع ، به یاری عضلات و نیروی بدنی خود تلاش می کنند . بدین ترتیب ، میلیون ها سال است که رابطه عمیق و گسترده بین عضلات انسان و تمدن بشری برقرار بوده است . در واقع عضلات خود را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم با تجزیه کربوهیدرات های بدن ، چربی ها و پروتئین و سوخت گیری از آنها ، توانایی خود را گسترش دهیم .  با ورزش ، نه تنها بر قدرت عضلات می افزاییم ؛ بلکه زیبایی و تناسب اندام و نیز سلامت جسم و در نتیجه ، پیشرفت و موفقیت در کار اضافه می‌کنیم .

 

متاسفانه امروزه افراد  فرصت و فراغت کمتری برای ورزش کردن دارند و در نتیجه  بدن آنها روز به روز  سست تر و ضعیف تر می شود و با از دست دادن پروتئین های بدن ، عضلات دچار ضایعه می شود و مهره ها و استخوان ها در معرض افسردگی و پوکی قرار می گیرند . از قدیم گفته‌اند ، ورزش بر سلامتی و طول عمر می افزاید . پزشکان معتقدند که راه رفتن و ورزش های سبک ، جز اصلی درمان بیماری های قلبی را تشکیل می دهد . ورزش ، کلسترول و تری گلیسیرید و قند خون را کاهش می دهد و از فشار خون بدن می کاهد .  روانشناسان معتقدند که ورزش می توانند افراد مبتلا به اضطراب ، تنش و افسردگی را تا حد زیادی درمان کند . به علاوه ،  ورزش می‌تواند سردردهای میگرنی را بهبود بخشد و سنگ های کیسه صفرا را به تدریج حل کند و حتی بر پایداری بدن در برابر بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان بیافزاید مهمتر از همه این که به کمک ورزش می توان چربی های بدن را کاهش داد و اندامی زیبا و متعادل داشت . کسانی هستند که به کمک ورزش ، به وزن دلخواه می‌رسند ، اما البته با ورزش ( به تنهایی)  کمی دیرتر می توان به نتیجه رسید . هر چند به قول متخصصان  رژیم های غذایی ،  هرقدر که وزن بدن ، به آهستگی و تدریج از بین برود ، احتمال کمتری دارد که به حالت اولیه خود برگردد .
 

فواید ورزش در یک نگاه

1)    ورزش ، اشتهای شما را کم می کند یا بهتر است بگوییم اشتهای شما را تعدیل می کند .

2)    ورزش جسم و روح شما را سالم می سازد .

3)    بر میزان توانایی ها و ظرافت های وجودی شما می‌افزاید .

4)    چربی های بدن را می سوزاند .

5)    لحظه های شاد و خاطره انگیزی برای شما فراهم می کند .

6)    روحیه سالم تر و مطلوب تری به شما می دهد .
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 0

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.