• جستجو
  • 1403/02/30
آغاز تکلم نوزادان

آغاز تکلم نوزادان و کودکان

  • نویسنده سایت
  • مادر و کودک
  • دانستنی های نوزادان
  • 2
  • ‫۵ سال و ۷ ماه قبل، دو شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ساعت ۱۵:۲۵
به اشتراک بگذارید

زبان به معنای اعم ؛ عبارت است از تمام وسایل لفظی یا غیر لفظی که برای تفاهم میان موجودات زنده به کار می رود .

از این رو ، حرکت دست ، اشاره سر ، درهم کشیدن ابروها ، بستن چشم و کج کردن لب ها هر یک زبان شمرده می‌شود . زیرا مفاهیم گوناگونی را بیان می کنند .
کودک به آسانی نمی آموزد که چگونه سخن بگوید ، بلکه باید جریانی پیچیده و طولانی را طی کند . اکثر تحقیقاتی که در این باره به عمل آمده است ، نشان می دهند که کودک بین 14-12 ماهگی ، اولین لغت را به زبان می‌آورد . به این ترتیب باید در طی 14-12 ماه اول زندگی ، برای تفهیم منظور خود از شیوه پیش از تکلم استفاده کند . این صداها هنگامی که همراه با معنا و مفهومی خاص نباشد زبان خوانده نمی شود .
 

آغاز تکلم

اولین کلمه کودک ، آن است که درست و روشن باشد و همه بتوانند آن را درک کنند . تشخیص این کلمه دشوار است ، زیرا گاهی صدای معینی که برای همه مفهوم است ، ایجاد می کند و نیاز خود را برطرف می سازد ، بدون این که آن صدا را بتوان در فرهنگ پیدا کرد . ظهور نخستین کلمه در کودکان با هوش زیاد ، در یازده ماهگی ، در متوسط ها 15.3 ماهگی و در کودکان باهوش کمتر ، 38.5 ماهگی آغاز می‌شود .
نخستین کلمات کودک را بیشتر اسم  تشکیل می دهد . سپس افعال ، قید و صفت را نیز به کار می برد . ضمایر نیز معمولاً در آخر می شوند . به طور کلی ، کلمات را به ترتیب زیر یاد می‌گیرند و به کار می‌برد :
1)    حروف و ادوات ندا
2)    اسم (اسامی اشیا یا کسانی که در نظر کودک جالب هستند ، مانند ماما و بابا)
3)    فعل ( فعلی که برای کودک جالب است ، مانند : بده و بگیر)
4)    قید و صفت : کودک قید و صفت را از 1.5 سالگی به کار می برد و در نهایت ضمایر و روابط (حروف ربط و اضافه) را مورد استفاده قرار می دهد .
 

آغاز تکلم نوزادان

سیر تکاملی تکلم

شیرخوار در ۴ هفتگی ، صداهای ضعیفی از گلوی خود خارج می سازد و در سن ۸ هفتگی ، بعضی حروف صدادار را تلفظ می کند . در سن 12 هفتگی ، این صداها را در مقابل تماس اجتماعی و با احساس لذت ، بیان دارد .
در سن 6.5 ماهگی ، شیرخوار اصوات با صدای مکرر 8 ماهگی ، اصوات بی صدای مکرر مانند : (بابا-ماما-دادا) را ادا می کند . 
در صورتی که این صداها با اشیا ارتباط ندارد . بچه های 9-8 ماهه صدای اسم خود را تشخیص می دهند و در سن یک سالگی ، علاوه بر (مامان و دادا) ممکن است چند کلمه دیگر بدانند و با حرکات خود نشان دهند که نام بعضی از اشیا را می دانند .
 

در ۱۸ ماهگی

در این سن ، بچه ها معمولاً 10 کلمه می‌دانند سنی که کودک بتواند کلمات را به راحتی ادا کند ، بسیار متفاوت است .
در یک کودک  کاملاً سالم ، بعید نیست که بتواند تا ۱۸ ماهگی و بعد از آن ، فقط چند کلمه نامفهوم را ادا کند و یا حتی این کلمات را نیز ادا نکند .
بعضی از بچه هایی که دچار تاخیر تکلم هستند ، قبل از ادای کلمات مفهوم ، صداهای نامفهوم متعددی از گلو خارج می سازند . در این صداهای نامفهوم ، بسیاری از زیر و بم های تکلم معمولی وجود دارد ، ولی معنی و مفهوم خاصی از آنها استنباط نمی شود . در کودکان طبیعی که پیدایش تکلم تا سن 20-18 ماهگی به تاخیر می‌افتد ، اغلب آموزش کلمات و آشنایی با مفاهیم آن ها به سرعت پیشرفت کرده ، به طوری که در پایان دو سالگی ، اغلب آنها قادر هستند سه کلمه را به دنبال هم ادا کنند .
 

امتیاز شما به مطلب چقدر است ؟

  • 1

  • 0

  • 0

بدون نظر

امکان ارسال نظر برای این مطلب وجود ندارد.